سازوکار جدید ساخت دکل توسط جهاد دانشگاهی بررسی شد

سازوکار جدید ساخت دکل در پی تاکید وزارت نفت بر ساخت دکل و بومی سازی آن توسط جهاد دانشگاهی با حضور معاونان وزیر نفت مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش شانا، رییس جهاد دانشگاهی در بازدید معاونان وزیر نفت از مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی با بیان این که جهاد دانشگاهی در حوزه نفت با شرکتهای کالای نفت، ملی حفاری و مناطق نفت خیز جنوب همکاری داشته و ساخت سه دکل حفاری را در دستور کار دارد، گفت: همچنین جهاد دانشگاهی در بومی سازی 10 قلم کالای مورد نیاز صنعت نفت پروژه‌ هایی را بر عهده دارد.

حمیدرضا طیبی با اشاره به نیروی انسانی با تفکر جهادی و دارای دانش لازم برای اجرای کارها در جهاد دانشگاهی، افزود: پیشنهاد ما این است که مسئولیتهای بزرگتری از ساخت تجهیزات به جهاد دانشگاهی واگذار شود که به عنوان نمونه می توان به ارتقای واحدهای بهره برداری اشاره کرد.

وی با بیان این‌ که اعتقاد ما بر این است که کارهای فناورانه انجام داده و ساخت داخل را ارتقا دهیم تصریح کرد: اعتماد صنعت نفت به جهاد دانشگاهی بویژه اعتماد شرکت ملی حفاری و مناطق نفت خیز جنوب باعث شده که بتوانیم در حوزه نفت حضور پیدا کنیم.

به گفته وی، در تولید فناوریهای مورد نیاز مشکلی وجود ندارد و فقط باید برنامه ریزی مناسب صورت گیرد.

مشکلات اقتصادی نباید مانع حرکت شود

معاون وزیر نفت نیز در این بازدید با بیان این ‌که تبدیل کار صنعتی از ایده به عمل ساده نیست، گفت: واقعیت این است که پشت هر یک از کارهایی که انجام شده اندیشه، اراده و علاقه بسیاری وجود داشته و هم اکنون چنین تفکری در حال نهادینه شدن است.

رکن ‌الدین جوادی با بیان این‌ که تلاش می کنیم که اگر کند‌ی هایی در این مسیر وجود دارد عارضه یابی شود و مشکلات را برطرف کنیم، تصریح کرد: صنعت نفت گسترده است و با توجه به این که پایه ریزیها عمدتا بر تکنولوژیهای غربی و برون مرزی صورت گرفته و بخشهایی به ضرورت و علاقه به درون منتقل شده است اما همچنان راه درازی پیش رو داریم تا بتوانیم همه نیازهای موجود در این بخش را پوشش دهیم.

مدیر عامل شرکت ملی نفت با بیان این ‌که هنر ما باید این باشد که هر جا مشکل وجود دارد آن را برطرف و راههای جدید پیدا کنیم افزود: باید برای کارهای جدید روشهای درستی را تعریف کنیم.

جوادی به دریافت گزارشهای فصلی از عملکرد جهاد دانشگاهی در پروژه ‌های مربوط به صنعت نفت اشاره و یادآور شد: با دریافت این گزارشها می توانیم بگوییم که چه اصلاحاتی در فرآیند مورد نیاز است.

جوادی همچنین در واکنش به اظهارات طیبی مبنی بر این که آیا این امکان وجود دارد که جهاد دانشگاهی در بحث ارتقای فرآیندهای حوزه‌های مختلف حضور داشته باشد، گفت: راه برای توسعه و بهره وری زیاد است و در این زمینه جهاد دانشگاهی می تواند پیشنهادات خود را اعلام کند.

با ظرفیت موجود در کشور زشت است که واردکننده باشیم

معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری نیز در این بازدید با تاکید بر این ‌که جهاد دانشگاهی می تواند سیاستهای مشخصی داشته باشد، تصریح کرد: همسو با این سیاستها باید به وضع خاص شرکتهای زیر مجموعه نفت توجه کرد و کارها را به گونه ای انجام داد که اثربخش بوده و هزینه ها کاهش یابد.

مقدم با اشاره به این که تفاوت جهاد دانشگاهی با مراکز تحقیقاتی دانشگاهها در این است که فعالیتهای جهاد دانشگاهی کاربردی تر است گفت: به اعتقاد من جهاد دانشگاهی باید بیشترین تمرکز را روی مسائل فناوری بگذارد.

وی با بیان این‌ که در صنعت نفت با طیف زیادی از تولیدکنندگان درگیر هستیم، اظهار کرد: به عنوان مثال در حوزه تولید مواد شیمیایی تولیدکنندگان بسیاری وجود دارند اما ضعف عمده آنها در کپی کردن نمونه های خارجی است و متاسفانه محصول به شکل تجاری و با کیفیت مناسب و قیمت رقابتی عرضه نمی‌شود و این اتفاق در این صنعت نخواهد افتاد مگر این که بر مبنای فناوری کارها را انجام دهیم و به ظرفیتهای موجود دراین بخش توجه کنیم.

مقدم با اشاره به این ‌که اگر جهاد دانشگاهی منابع خود را در حوزه های علمی و فناوری سرمایه‌ گذاری کند می توانیم به تولید فناورانه دست یابیم، تصریح کرد: همانند قراردادی که با جهاد دانشگاهی در زمینه تولید مواد شیمیایی وجود دارد با پژوهشگاه صنعت نفت نیز امضا شده و به عبارتی نوعی موازی کاری صورت می گیرد.

وی با بیان این ‌که برای از بین بردن این موازی کاری اقداماتی صورت گرفت اما موفقیت آمیز نبود، تصریح کرد: باید کلاف سردرگم را در این بخش به بستری اثربخش تبدیل کنیم تا به نتایج مورد انتظار برسیم.

معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری با بیان این ‌که با ظرفیتهای موجود در کشور زشت است که واردکننده باشیم، گفت: برای ساخت دکل توسط جهاد دانشگاهی بنا بود که بیشترین توان در بخش طراحی بکار گرفته شود و در نهایت دکلهای با فناوری داخلی ساخته شود.

وی با اشاره به این ‌که برنامه ریزی برای ساخت سه دکل توسط جهاد دانشگاهی و دو دکل توسط کنسرسیوم پارسیان در گذشته صورت گرفته بود، گفت: اکنون باید توان این دو بخش در کنار هم قرار گیرد و با بیشترین توجه بر روی زنجیره تامین نقشه راهی تهیه شود و دکلها توسط کنسرسیوم ساخته شود.

مقدم با اشاره به این که چارچوب قراردادی مورد نظر وزارت نفت است، افزود: در صورتی که جهاد دانشگاهی نیز این چارچوب را قبول داشته باشد می توان با شرکتهای متقاضی جلساتی را برگزار کرد و در این زمینه مذاکراتی را انجام داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سازوکار ساخت دکل حفاری و ارائه خدمات حفاری توسط جهاد دانشگاهی با حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت و معاون وزیر نفت در امور پژوهش و نوآوری و رئیس جهاد دانشگاهی در جریان بازدید از مجتمع تحقیقاتی شهدای جهاد دانشگاهی در استان البرز بررسی شد.

بر پایه این گزارش، همچنین معاونان وزیر نفت از مرکز تخصصی ماشینهای الکتریکی، مرکز تخصصی و پژوهشی فرآوری مواد فلزی، پژوهشکده توسعه صنایعی شیمیایی ایران و گروه فناوری طراحی فرآورده‌ های شیمیایی بازدید کردند.

کد خبر 236013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =