دعوت اروپا از روسیه و اوکراین برای گفتگوی سه جانبه گازی

کمیسیون اروپا از وزیران انرژی روسیه و اوکراین دعوت کرده است که برای گفتگوهای سه جانبه گازی دوشنبه آینده در بروکسل گرد هم آیند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بروکسل، کمیسیون اروپا روز پنجشنبه (7 اسفندماه) اعلام کرد که این کمیسیون از وزیران انرژی روسیه و اوکراین دعوت کرده است که برای گفتگو درباره مشکلات عرضه گاز دوشنبه آینده (11 اسفند ماه) در بروکسل گردهم آیند.

آنا کایا ایتکونن، سخنگوی کمیسیون اروپا در یک کنفرانس خبری گفت: ماروس سفکوویچ، معاون رئیس کمیسیون انرژی اروپا نامه هایی مبنی بر برگزاری یک نشست سه جانبه با وزیران انرژی روسیه و اوکراین در روز دوشنبه آینده به هر دو کشور ارسال کرده است.

وی افزود: ما منتظر تایید نهایی از سوی کشورهای یادشده برای حضور در این نشست سه جانبه هستیم.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه (6 اسفندماه) هشدار داد که اگر روسیه پیش پرداختی از اوکراین برای تحویل گاز دریافت نکند، عرضه گاز به این کشور را قطع خواهد کرد و این موضوع امکان اختلال در تحویل گاز به اروپا برای چهارمین بار در طول یک دهه را افزایش می دهد.

آمادگی اوکراین برای حضور در نشست سه جانبه بروکسل

در همین حال، شرکت نفتوگاز اوکراین نیز اعلام کرد که این شرکت آماده حضور و مشارکت در نشست سه جانبه بروکسل است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی رئیس جمهوری روسیه نیز اعلام کرد که وزارت انرژی روسیه و شرکت گازپروم در تماس با شریکان اروپایی برای حل و فصل موضوع گازی اوکراین هستند.

وی گفت: مشورتهای گازی و عرضه گاز به اوکراین موضوع*هایی هستند که به یکدیگر مرتبط نیستند و تاکنون گفتگوها درباره موضوع معمول عرضه گاز بوده است.

این مقام ارشد اعلام کرد که تاکنون گفتگوهایی میان آلکسی میلر، رئیس گازپروم و مقامهایی شرکت نفتوگاز انجام گرفته و چهارشنبه گذشته نامه هایی میان آنها رد و بدل شده است، ضمن آنکه مبلغ پیش پرداخت ارائه شده توسط اوکراین، برای عرضه چند روز گاز و تقریبا تا پایان هفته جاری میلادی کافی است.

کاپریانوف همچنین اعلام کرد که شرکت گازپروم آماده مذاکره برای عرضه جداگانه گاز به مناطق شرق اوکراین (دونتسک و لوهانسک) و جدای از توافقهای کنونی با شرکت نفتوگاز است.

وی افزود: اگر اوکراین پیش پرداخت گازی به روسیه ندهد، گازپروم نمی تواند به عرضه گاز به کی یف ادامه دهد و موضوع مهم این است که شرکت نفتوگاز لازم است دادن پیش پرداخت را حل و فصل کند و به دنبال جمع آوری تامین اعتبار برای دادن پیش پرداخت گازی به روسیه باشد.

این مقام ارشد اعلام کرد که روسیه متعاقب با قرارداد عمل می کند و اگر پول به موقع انتقال داده نشود، گازی به اوکراین عرضه نخواهد شد.

شرکتهای گازپروم و نفتوگاز در چند روز اخیر یکدیگر را به عمل نکردن به توافقهای انجام گرفته در ماه اکتبر سال 2014 متهم کرده اند؛ این اختلاف از آنجا شروع شد که شرکت گازپروم عرضه گاز به مناطق شورشی شرق اوکراین را در هفته گذشته آغاز کرد.

کد خبر 236028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =