۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۸
  • کد خبر: 236074
حال این روزهای تالاب هورالعظیم

شانا _ گروه عکس: "تالاب زنده است است اما حالش خیلی خوب نیست" این را همه می دانند و خیلی ها در حال انجام اقدامهایی برای بهتر شدن حال هورالعظیم هستند.

به گزارش خبرنگار شانا، تالاب هورالعظیم به پنج حوضچه تقسیم شده که حوضچه های ١و ٢ در ضلع شمالی تالاب ٣، ٤ و ٥ در ضلع جنوبی آن قرار گرفته اند و بر این اساس میدان نفتی آزادگان شمالی در حوضچه ١ و ٢ و میدانهای آزادگان جنوبی، یادآوران و یاران جنوبی و شمالی در حوضچه های ٣، ٤ و ٥ قرار دارند.

بنا بر اعلام شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) به عنوان مجری اصلی توسعه در غرب کارون اگرچه دریچه های تالاب به دلیل اجرای عملیات اجرایی در این میدانها بسته شده بود اما هم اکنون حوضچه های 1، 2 و 3  به طور کامل باز است و حوضچه های 4 و 5 نیز تا ابتدای سال 96 به تدریج و بر اساس تکمیل عملیات در هر کدام از بخشهای این منطقه باز می شوند.

اگرچه وزارت نفت در این مدت بنا بر برنامه تعیین شده و تعهدات خود برای توسعه میدانهای مشترک در این منطقه حضور دارد اما همواره مورد هجمه های مختلف قرار گرفته و مدتهاست گرد و غبار خوزستان و غرب کارون و خلاصه جنوب ایران را از چشم نفت و عملیات آن می بینند در حالی که این در واقعیت درست نیست و سهم نفت در مقابل آنچه در این منطقه رخ داده بسیار ناچیز و البته ناخواسته بوده است.

بر اساس اعلام مسئولان سازمان محیط زیست و HSE شرکت متن، میزان تبخیر در تالاب هورالعظیم و کلیه دسترسیهای آبی خوزستان بسیار زیاد و در عوض میزان بارندگی و ورود آب به منطقه بسیار کم شده است. در عین حال کم شدن ورودی آب به تالاب هورالعظیم از سمت عراق و احداث ٣٠ سد بزرگ و کانال آب در ترکیه و عراق و تغییرات اقلیمی منطقه مزید بر علتی مهم به شما می رود که حل و جبران آن در دست ایران و مسئولان آن نیست و حتما کشورهای آن سوی مرز باید اقدامی برای حل این مشکلات داشته باشند و همراهی کنند.

از دو ماه قبل که حوضچه شماره  ٣ باز شده است  و آب ورودی از سمت عراق آنقدر کم است که حوضچه را پر نمی کند و این نگرانی در باره حوضچه های ٤ و ٥  نیز صادق است که با فرض خارج شدن نفت از این منطقه و تکمیل کار آیا آبی به تالاب وارد می شود یا اینکه قرار است مابقی این حوضچه ها در نبود آب اصلی تالاب محل ورود زه آبهای بیشتری از کشت و صنعت نیشکر خوزستان باشد.

به گزارش خبرنگار شانا، وزارت نفت فارغ از این که دیگران در مورد حضورش در غرب کارون چه نظری دارند از مدتها پیش اقدامهای پیشگیرانه را برای حفاظت از محیط تالاب داشته است و علاوه بر آن هفته گذشته بیژن زنگنه، وزیر نفت دستور داد تا همه اقدامها در غرب کارون ارزیابی شود تا اگر تخریبی وجود دارد، جبران شود.

واقعیت این است که وزارت نفت نه تنها به دلیل اهمیت ایفای وظایف خود بلکه به دلیل هزاران نفر نیروی انسانی که به طور عمده در مناطق عملیاتی جنوب کشور از جمله خوزستان قرار گرفته اند و بسیاری از آنها اعضای خانواده و فامیل مدیران و کارکنان در تهران و شهرهای دیگر هستند، دل نگران نفسهای به شماره افتاده مردم در این مناطق است.

هور العظیم محیط زیست  14
هور العظیم محیط زیست  13
هور العظیم محیط زیست  12
هور العظیم محیط زیست  11
هور العظیم محیط زیست  10
هور العظیم محیط زیست  9
هور العظیم محیط زیست  8
هور العظیم محیط زیست  7
هور العظیم محیط زیست  6
هور العظیم محیط زیست  5
هور العظیم محیط زیست  4
هور العظیم محیط زیست  3
هور العظیم محیط زیست  2
هور العظیم محیط زیست  1

کد خبر 236074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =