یک چهارم آلودگی تهران ناشی از تردد موتورسیکلتهاست

انتشار آلایندگی یک خودرو سبک با استاندارد یورو 2 کمتر از سه گرم در هر کیلومتر است، در حالی که بعضی موتورسیکلتهای موجود حدود 26 تا 27 گرم در هر کیلومتر انتشار آلایندگی دارند و مقدار قابل توجهی از این آلایندگیها شامل مونو اکسیدکربن و ذرات معلق است.

به گزارش شانا، حدود 66 واحد تولیدی موتورسیکلت در کشور فعالیت می کنند که این مجموعه در کل حدود 294 مدل موتورسیکلت تولید می‌کنند (تعداد مدلها در طول سال متغیر است) که سهم بسیار زیادی از تولید این مدلها (بیش از 200 مدل) مربوط به موتورهای 125 سی سی است.

با توجه به مصرف سوخت و رتبه‌بندی انجام شده مشاهده می‌شود بیش از 85 درصد از موتورسیکلتها رتبه مصرف بیشتر از حد متوسط (رتبه D استاندارد) شامل گریدهای G، F و E دارند.

50 درصد موتورسیکلتهای تولیدی کشور جزو کلاس 3 و با حجم موتور 110 و 125 سی‌سی هستند که متاسفانه 42 درصد این گروه بیش از حد معیار میانگین استاندارد (رتبه D) مصرف سوخت دارند.

میانگین مصرف سوخت موتورسیکلتهای بنزینی تولیدی 2 لیتر در هر 100 کیلومتر و موتورسیکلتهای بنزینی موجود در ناوگان حداقل سه لیتر در 100کیلومتر است.

حدود 6 درصد سفرهای تهران با موتورسیکلت انجام می‌شود؛ همچنین بیش از یک چهارم آلودگی تولید شده در شهر تهران ناشی از تردد موتور سیکلتهاست.

بخش عمده ناوگان موتورسیکلت کشور شامل موتورسیکلتهای بدون کیفیت مطلوب و پرمصرف با حجم موتور 125 سی‌سی است که اغلب وسیله ای برای کسب درآمد و در وهله دوم برای رفت و آمد شهروندان استفاده می شوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، مجموع گازهای آلاینده منتشر شده از یک موتورسیکلت بنزینی حدود 8 برابر خودرو سبک بنزینی برآورد شده است و با توجه به رشد فزاینده تعداد موتورسیکلت در استان تهران در سالهای 1381 تا 1389 از حدود 500 هزار دستگاه به 5/2 میلیون دستگاه رسیده است.

سیستم سوخت رسانی موتورسیکلتهای تولیدی در کشور بیشتر کاربراتوری و از نظر فناوری به روز نیستند؛ علاوه بر قدمت فناوری تعمیر و نگهداری نامناسب نیز در بسیاری موارد عاملی موثر در افزایش مصرف سوخت و انتشار آلاینده‌ها بوده است.

کد خبر 236106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =