کمبود منابع آبی در حوضه سد و نیروگاه مارون و اراضی زیر پوشش

مدیرعامل شرکت بهره‌ برداری از سد و نیروگاه و شبکه های آبیاری مارون گفت: حوضه این سد و اراضی زیر پوشش آن با کمبود منابع آبی مواجه است.

به گزارش خبرنگار شانا در مناطق نفتخیز جنوب، علی مکاری بهبهانی در جمع خبرنگاران در این باره توضیح داد: در سال آبی جاری حوضه های آبی کرخه و مارون جزو حوضه های بحرانی استان خوزستان از نظر کمبود منابع آبی بوده اس و با توجه به کاهش 47 درصدی میزان بارندگیها در پنج ماه گذشته این حوضه ها بیشتر متأثر شده اند.

وی افزود: با گذشت 60 روز از زمان وقوع بارشها تاکنون تنها 35 درصد سهم بارش سالانه در خوزستان اتفاق افتاده و در حوضه های کرخه و مارون 74 درصد کاهش وجود دارد.

مکاری اظهار کرد: سال گذشته 46 درصد مخرن سد مارون خالی بود و این رقم امسال به 80 درصد رسیده که با کاهش حجمی از آب به عنوان حجم مرده، حجم قابل استحصال تنها 12 درصد است.

مدیرعامل شرکت بهره‌ برداری از سد و نیروگاه و شبکه های آبیاری مارون گفت: 75 هزار هکتار اراضی در حوضه سد مارون کشت شده که کاهش سطح مخزن این سد اراضی را تحت تاثیر قرار داده و این تاثیرگذاری در کشت های بهاره و تابستانه بیشتر محسوس خواهد بود.

وی با بیان این که حجم مخزن سیر نزولی پیدا کرده و این هشدار جدی است، افزود: قرار شد کمیته ستاد بحران استانداری در این دو حوضه فعالیت خود را آغاز کند.

مکاری با اشاره به این که سطح مخزن سد مارون 57 متر و به میزان 930 میلیون متر مکعب کاهش یافته است، اظهار کرد: خروجی سد از 60 متر مکعب بر ثانیه هم اکنون به 50 متر مکعب بر ثانیه رسیده و تنها راه برون رفت از این وضع استفاده از روشهای نوین آبیاری در بخش کشاورزی است.

مدیرعامل شرکت بهره‌ برداری از سد و نیروگاه و شبکه های آبیاری مارون با بیان اینکه با شرایط موجود، محیط زیست منطقه نیز دچار تنش شده است، گفت: حجم مخزن سد در شرایط نرمال یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب است که با کاهش بوجود آمده هم اینک به کمتر از 200 میلیون متر مکعب رسیده است.

کد خبر 236109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =