مکزیک با مناقصه 5 حوزه در آبهای کم‌عمق موافقت کرد

کمیسیون ملی هیدروکربن مکزیک روز جمعه (هشتم اسفند ماه) از تصویب پیش‌نویس شرایط مناقصه پنج حوزه در آبهای کم‌عمق با حجم تقریبی 355 میلیون بشکه معادل نفت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کمیسیون ملی هیدروکربن مکزیک روز جمعه اعلام کرد که این کشور با پیش‌نویس شرایط مناقصه پنج حوزه انرژی واقع در آبهای کم‌عمق با حجم تقریبی 355 میلیون بشکه معادل نفت موافقت کرده است، اقدامی که به عنوان بخشی از دور نخست مناقصه میدانهای نفتی برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی به شمار می‌رود.

بنا بر این گزارش، این مناطق در جنوب خلیج مکزیک قرار دارند و به 9 قرارداد مشارکت در تولید تقسیم‌بندی شده‌اند و قرار است اواخر ماه سپتامبر به شرکتها یا کنسرسیومها واگذار شوند. 

خوان کارلوس زپدا، مدیرعامل کمیسیون ملی هیدروکربن مکزیک، اعلام کرد که شرایط نهایی مناقصه و قراردادهای این حوزه‌ها اواخر ماه مه یعنی دو هفته پیش از امضای قراردادها منتشر می‌شود.

دور نخست مناقصه تاریخی مکزیک شامل دهها میدان می‌شود که بر اساس حوزه دسته‌بندی شده‌اند و نخستین مجموعه مناقصه اواسط ماه دسامبر در قالب 14 قرارداد تصویب شد.

دومین مجموعه مناقصه 280 کیلومتر مکعب را در برمی‌گیرد و شرایط مشابهی با نخستین مجموعه دارد و شامل میزان مالیات و حق امتیاز می‌شود و به تدریج به شرایط ظرفیت آن افزوده می‌شود.

برندگان پیش‌نویس قراردادها باید در دو سال نخست از این قراردادهای 25 ساله، دست‌کم 9 چاه حفاری کنند. مهلت این قراردادها می‌تواند پنج سال دیگر تمدید شود.

شرکتهای اجرایی به منظور واجد شرایط بودن باید بیش از ده سال تجربه در دست‌کم سه پروژه اکتشافی و تولیدی در بخش فراساحلی و در مجموع یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کلان داشته باشند.

این شرکتها همچنین باید توانایی تولید روزانه دست‌کم 10 هزار بشکه معادل نفت را از سال 2010 تاکنون داشته باشند.

ادگار رانگل، کمیسر کمیسیون ملی هیدروکربن مکزیک، پیش‌بینی کرد که میانگین تولید از این میدانها به 125 هزار بشکه در روز می‌رسد و می‌تواند تا 150 هزار بشکه نیز افزایش یابد. 

وی تصریح کرد: این میزان تولید و همچنین نفت تولیدشده از این میدانها بسیار مطلوب است.

دور نخست مناقصه مناطقی از جمله حوزه ساحلی چیکونتپک و حوزه پردیدو فولد بلت واقع در آبهای عمیق را نیز دربرمی‌گیرد. 

دولت مکزیک پیش‌بینی می‌کند که در بازه سالهای 2015 تا 2018 میلادی، حدود 50.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری جذب کند.

با این حال، دولت مکزیک ماه گذشته اعلام کرده بود که مناقصه اکتشاف و تولید ذخایر شیل و ذخایر پرهزینه‌تر نفت و گاز به دلیل کاهش قیمتهای نفت به تأخیر می‌افتد، رویدادی که همچنین می‌تواند مخارج دولت این کشور را در سال 2016 میلادی تحت تأثیر قرار دهد.

بر اساس این گزارش، شرکت دولتی نفت پمکس مکزیک به دلیل افت قیمتهای نفت، برخی از پروژه‌های واقع در آبهای عمیق خود را به تعویق انداخت و در نظر دارد فرصتهای شغلی خود را نیز کاهش دهد.

پمکس در تلاش است تا پس از اصلاحات سال گذشته در صنعت انرژی مکزیک، در روند نزولی ده ساله تولید و صادرات نفت خام، تغییر ایجاد کند. اصلاحات مکزیک به انحصار 75 ساله این شرکت در زمینه انرژی پایان داد. 

مکزیک دهمین تولیدکننده بزرگ نفت خام در جهان به شمار می‌رود و درآمدهای نفتی، حدود یک سوم بودجه این کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

کد خبر 236117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =