برخی سدهای ساخته شده، منشاء مشکلات زیست محیطی است

برخی سدهای ساخته شده در کشور، منشاء مشکلات زیست محیطی برای رودخانه ها، تالابها و موجب تشدید گرد و غبار شده اند.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت،معصومه ابتکار روز شنبه (9 اسفند ماه) از طریق ویدیو کنفرانس در همایش مدیران کل سازمان حفاظت محیط زیست کشور در اهواز، افزود: به واسطه ساخت این سدها، محیطهای طبیعی دچار مشکل شده اند و نباید هیچ سدی بدون مطالعات ارزیابی و در بی خبری مدیران محیط زیست ساخته شود و این به هیچ وجه قابل اغماض نیست.

ابتکار ادامه داد: مدیران محیط زیست باید نسبت به محدوده اختیارات خود اشراف کامل داشته باشند و حتی اگر در گذشته سدهایی در خوزستان ساخته شده که مطالعات ارزیابی نداشته اند نباید اجازه فعالیت به آنها را داد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به بروز پدیده گرد و غبار در خوزستان اظهار کرد:مقابله با پدیده گردو غبارها از جمله مسایلی بهشمار می رودکه که در دولت به طور جدی پیگیری می شود و تصمیماتی برای حل مشکلات ناشی از آن اخذ شده است.

وی اظهار کرد: مصوبه مقابله با گردوغبار روز چهارشنبه هفته گذشته در جلسه هیئت دولت به همراه اعتبارات مورد نیاز برای استان های متاثر از گردوغبارها به تصویب رسیده است.

ابتکار گفت: در خوزستان نیز باید هرچه سریعتر ستاد اجرایی مربوط به این مصوبه تشکیل و اقدامات لازم از سوی دستگاههای اجرایی این استان انجام شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ورود آب به تالاب هامون در استان سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به اینکه این استان نیز متاثر از پدیده طوفان های شن است آبگیری تالاب می تواند بخش قابل توجهی از مشکلات را حل کند.

ابتکار با اشاره به برخی از راهبردهای دولت و سازمان محیط زیست گفت: دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور برنامه هایی را در دست اجرا دارد، از این جهت لازم است تمام طرحها با ملاحظات زیست محیطی اجرا شود.

وی اظهار کرد: جهت گیری توسعه در کشور باید همسو با ضوابط زیست محیطی باشد تا توسعه ای پایدار را در کشور داشته باشیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به تولید گازهای گلخانه ای نیز گفت: میزان گرمای زمین نباید به بیش از دو درجه برسد و کاهش تولید گازهای گلخانه ای در دستور کار بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه جهان قرار گرفته است.

ابتکار در باره خشکسالی های اخیر کشور نیز گفت: کشور دوره ای از خشکسالی را گذرانده که بر اساس تحقیقات رسمی،بخشی از این تغییر اقلیم ها ناشی از مداخلات انسانی است.

وی افزود: در حوزه هوا نیز برنامه کاهش آلودگی هوا، با همکاری وزارتخانه های نیرو، نفت،صنایع و معادن، و بسیاری از  دستگاههای اجرایی در کلانشهرها عملیاتی می شود تا بتوان وضعیت را به استاندارد رساند.

ابتکار اعلام کرد: بر اساس سنجش انجام شده، امسال آمار روزهای آلوده و خطرناک در کشور نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش یافته است.

وی در خصوص وضعیت مدیریت پسماند در کشور نیز گفت: مدیریت پسماند در برخی از استانهای شمالی کشور بحرانی است که در این زمینه  برنامه هایی تدوین شده است.

کد خبر 236131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =