توافقنامه میاندولتی ساخت خط لوله ترانزیت گاز روسیه به ترکیه امضا می شود

وزیر انرژی روسیه احتمال داد که توافقنامه میاندولتی ساخت خط لوله ترانزیت گاز روسیه به ترکیه (ترکیش استریم) در سه ماهه دوم سال 2015 امضا شود.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس از مسکو، آلکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که مسکو احتمال دارد در سه ماهه دوم سال 2015 میلادی توافقنامه میاندولتی برای ساخت خط لوله ترکیش استریم را با ترکیه امضا کند.

وی افزود: بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده گاز روسیه (شرکت گازپروم) مسیر این خط لوله جدید را با طرف ترک هماهنگ کرده است.

یکم ماه دسامبر سال ٢٠١٤ میلادی شرکتهای گازپروم روسیه و بوتاش ترکیه  یادداشت تفاهمی برای ساخت یک خط لوله گازی با ظرفیت صادرات ٦٣ میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه از مسیر دریای سیاه امضا کردند.

بنا بر طرح اولیه ساخت این خط لوله، به طور کلی ١٤ میلیارد مترمکعب گاز در سال به ترکیه عرضه و باقیمانده این گاز نیز به هابی در مرز ترکیه-یونان و برای تحویل به مشتریان گازپروم در جنوب اروپا ترانزیت می شد.

در این روز، طرح ساخت خط لوله جدید ترانزیت گاز روسیه به ترکیه تایید شد و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه لغو طرح ساخت خط لوله گازی ساوث استریم را اعلام کرد.

از آن زمان، شرکت روسی گازپروم اعلام کرده است که از سال ٢٠١٩ میلادی دیگر اوکراین، مسیر ترانزیت گاز روسیه به اتحادیه اروپا نخواهد بود.

بنا بر این بیانیه، در طرح ساخت این خط لوله، تقاضای رو به رشد گازی ترکیه و تحویل گاز به منطقه استانبول این کشور در نظر گرفته می شود و بنابراین حجم تحویل گاز به هاب گازی در مرز ترکیه-یونان، ٤٧ میلیارد مترمکعب در نظر گرفته شده است.

بنا بر اعلام شرکت گازپروم، نخستین انشعاب این خط لوله قرار است تا اواخر سال ٢٠١٦ میلادی ساخته شود.

شرکت گازپروم اعلام کرد که حجم کلی ترانزیت گاز با خط لوله ترکیش استریم در سطح ٦٣ میلیارد مترمکعب در سال باقی خواهد ماند.

نخست روسیه قصد داشت که حدود ٤٩ میلیارد مترمکعب گاز را در یک هاب ترانزیتی در مرز ترکیه-یونان ذخیره و گاز را از آنجا به جنوب اروپا ترانزیت کند.

توافق درباره این طرح جدید در نشست روز شنبه (١٨ بهمن ماه سال 1393) میان آلکسی میلر، رئیس شرکت گازپروم و تانر ییلدیز، وزیر انرژی ترکیه انجام گرفت.

این خط لوله در نزدیکی دهکده بیابانی کایاکوی ( Kayakoy) در جنوب شرق ترکیه وارد خاک این کشور می شود.

گاز عرضه شده برای مصرف ترکیه در نزدیکی شهر لولبورگاز در طرف اروپایی این کشور تحویل داده می شود؛ طول این خط لوله ١٨٠ کیلومتر (حدود ١١٢ مایل) خواهد بود.

 

 

کد خبر 236134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =