اوکراین در صورت دریافت بی وقفه گاز از روسیه به این کشور پیش پرداخت می دهد

شرکت نفتوگاز اوکراین اعلام کرد: در صورتی که در عرضه گاز روسیه اختلالی به وجود نیاید، کی یف به این کشور پیش پرداخت گازی می دهد.

به گزارش خبرگزاری ریانووستی از کی یف، آندری کوبولوف، مدیرعامل شرکت نفتوگاز اوکراین روز شنبه (9 اسفندماه) اعلام کرد: در صورتی که اختلالی در عرضه گاز روسیه به اوکراین به وجود نیاید، کی یف به دادن پیش پرداخت گازی به مسکو ادامه می دهد.

وی افزود: اگر عرضه گاز روسیه به اوکراین پایدار باشد، ما براساس توافق انجام گرفته، به دادن پیش پرداخت گازی به روسیه ادامه می دهیم زیرا توافقنامه امضا شده میان دو کشور به ما اجازه می دهد برای هر مقدار گاز و هر زمانی که نیاز داریم، پیش پرداخت بدهیم.

این مقام ارشد به حجم گازی که شرکت نفتوگاز قصد دارد امسال از روسیه بخرد، اشاره نکرد.

به گفته وی، مخازن زیرزمینی ذخیره سازی گاز اوکراین هم اکنون بیش از 8 میلیارد مترمکعب گاز دارند.

در تازه ترین دور از اختلافات میان مسکو و کی یف، دو طرف دراین باره که چه کسی باید قیمت گاز ارسال شده روسیه را به مناطق شورشی شرق اوکراین بپردازد، بحث و جدل داشتند.

مسکو به اوکراین هشدار داده است که این کشور باید براساس قرارداد موقت امضاشده میان دو کشور، برای دریافت گاز پیش پرداخت بدهد؛ این توافقنامه ماه اکتبر سال ٢٠١٤ میلادی با واسطه گری کمیسیون اروپا امضا شد و ماه مارس آینده منقضی می شود.

کمیسیون اروپا نیز از وزیران انرژی دو کشور دعوت کرده است که دوشنبه آینده (١١ اسفندماه) در بروکسل گردهم آیند.

کوبولوف اعلام کرد: شرکت نفتوگاز پیش بینی می کند که درباره تاریخ آغاز گفتگوها درباره عرضه گاز روسیه به اوکراین بر اساس یک "بسته تابستانی" در نشست روز دوشنبه (11 اسفندماه) در بروکسل گفتگو شود.

وی افزود: من فکر می کنم که موضوع زمان دقیق آغاز گفتگوها درباره " بسته تابستانی" عرضه گاز روسیه به اوکراین در نشست روز دوشنبه بررسی شود.

آمادگی روسیه برای مذاکره با اوکراین درباره تخفیف گازی

در همین حال، آلکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه نیز اعلام کرد: روسیه آماده گفتگو برای تخفیف در قیمت تحویل گاز روسیه به اوکراین پس از مهلت تعیین شده 31 ماه مارس آینده است، اما تاکنون هیچ کسی این موضوع را مطرح نکرده است.

وی افزود: تخفیف کنونی در قیمت گاز صادراتی روسیه به اوکراین براساس "بسته زمستانی" تا پایان ماه مارس آینده معتبر است.

 

کد خبر 236135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =