منابع آب کشور تحمل بارگذاری جدید را ندارد

معاون وزیر نیرو گفت: باید آب مورد نیاز برای توسعه کشاورزی و صنایع از طریق افزایش بهره وری تامین شود نه از طریق افزایش مصرف آب، چون منابع آب کشور تحمل بارگذاری جدید را ندارد.

به گزارش شانا،  رحیم میدانی با بیان این که طرح اجرای احیا و تعادل بخشی آبهای زیرزمینی اولویت نخست بخش آب کشور در سال آینده خواهد بود، اظهار کرد: در این طرح، باید جلوی هرگونه تعدی و برداشت غیرقانونی منابع آب گرفته شود؛ چرا که اگر رهاشدگی، بی انضباطی و لجام گسیختگی در مدیریت آب حاکم شود، صحبت از پایداری منابع آب یک توهم است.

وی با تاکید بر لزوم پیاده سازی طرح حسابداری ملی آب در کشور، گفت: در سالهای اخیر، برداشتهای بی حد و حصر از چاه های غیرمجاز و برداشتهای اضافی چاههای مجاز بیشتر از مقدار مشخص شده در پروانه بهره برداری منابع آب، گرفتار بی تعادلی شده و باید بخش آب حساب و کتاب مشخص خود را داشته باشد.

میدانی ادامه داد: نخستین کسانی که از این وضعیت نابسامان برداشت آب ضربه خواهند خورد، خود بهره برداران مجاز و کشاورزان هستند؛ چرا که آنان در کنار این چاه سرمایه گذاریهای مختلفی انجام داده اند و با تجهیز زمین کشاورزی، کشت و کار خود را از درست کرده اند و اگر منابع آب از بین برود، این کشاورزان آسیب خواهند دید.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا درباره تامین اعتبار مالی طرح، گفت: یکی از برنامه های این طرح، نصب دستگاه های اندازه گیری در چاه های برداشت آب است که این نیازمند تامین اعتبار لازم برای خرید و نصب این دستگاه ها است و خوشبختانه در لایحه بودجه 94 اعتبار این طرح حدود 20 برابر شد. امیدواریم در تخصیص اعتبار نیز، منابع لازم به موقع در اختیار وزارت نیرو قرار بگیرد.

وی درباره اهمیت حفظ این منابع برای تامین آب شرب شهرهای کشور، گفت: امروز 60 درصد از نیازهای آب کشور از سفره های زیرزمینی تامین می شود و ما وابسته به این منابع ارزشمند هستیم. در فلات مرکزی ایران برای تامین آب شرب برخی شهرها همچون کرمان 100 درصد از منابع آب زیرزمینی استفاده می کند و یا 83 درصد آب شرب شهر شیراز در فصل گرم از آبهای زیرزمینی تامین می شود.

میدانی ادامه داد: متاسفانه خیلی از مردم متوجه وضعیت وخیم منابع آب زیرزمینی نیستند و هنوز به دنبال حفر چاه و برداشت های بی رویه از آب زیرزمینی هستند لذا ما نباید فشار توسعه کسب وکار کشاورزی را بر سفره های زیرزمینی بارگذاری کنیم.

وی درباره هدف گذاری انجام شده در این طرح، گفت: برداشت آب از سفره های زیرزمینی باید 11 میلیارد مترمکعب کاهش یابد که اگر به انجام این کار موفق شویم، افزون بر جلوگیری از روند افت منابع آب تجدیدپذیر، برداشت های اضافه از منابع استاتیک هم جبران خواهد شد.

کد خبر 236201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =