آمریکا در صادرات نفت نمی تواند از عربستان پیشی گیرد

رئیس جدید آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که آمریکا نمی‌تواند در صادرات نفت از عربستان سعودی فراتر رود و به بزرگترین صادرکننده نفت جهان تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری راشا تودی، فاتح بیرول اعلام کرد که با وجود این که آمریکا بزرگترین تولیدکننده نفت در جهان به شمار می‌رود، اما صادرات آن نمی‌تواند از بزرگترین صادرکننده نفت جهان یعنی عربستان سعودی فراتر رود.

وی تصریح کرد: آمریکا هیچگاه نمی‌تواند به یک صادرکننده بزرگ نفت تبدیل شود. نیاز این کشور به واردات نفت در حال کاهش است اما نمی‌تواند مانند عربستان سعودی شود.

بیرول افزود: رشد تولید نفت آمریکا برای ایجاد تنوع در بازار مطلوب است اما مشکل نفتی جهان را حل‌وفصل نمی‌کند.

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی گفت: اگرچه رونق شیل اویل آمریکا خبر خوبی برای اقتصاد این کشور بود اما ایالات متحده نمی‌تواند انرژی موردنیاز جهان را تأمین کند. 

وی با اعلام این که سلطه کشورهای صادرکننده حاشیه خلیج فارس بر تولید نفت جهان در سالهای آتی ادامه می‌یابد، یادآور شد که با این حال تولید انرژی کشورهای غیراوپک سال گذشته به بالاترین سطح در سه دهه اخیر رسید.

بیرول گفت: برخی از اعضای اوپک مانند عربستان سعودی و عراق می‌توانند در دهه آینده تقاضای انرژی جهان را تأمین کنند.

رئیس جدید آژانس بین‌المللی انرژی عنوان کرد: هنگام کاهش تولید نفت تولیدکنندگان جدید مانند آمریکا، کانادا و برزیل، تنها خاورمیانه می‌تواند کمبود تولید نفت را جبران کند.
وی یادآور شد که این منطقه بیشترین سهم را در تأمین رشد تقاضای جهانی نفت در اختیار دارد. 

بر اساس این گزارش، قیمتهای نفت از تابستان سال 2014 تاکنون بیش از 50 درصد کاهش یافته است. تلاش اوپک برای حفظ سهم در بازار جهانی انرژی و در نتیجه مخالفت این سازمان در ماه نوامبر با کاهش سقف تولید سبب شد تا روند نزولی قیمتهای نفت شتاب بیشتری بگیرد. 

پس از این اقدام، وزیر نفت عربستان سعودی اعلام کرد که حتی با افت قیمتهای نفت به زیر 20 دلار در هر بشکه نیز این کشور تولید نفت خود را کاهش نمی‌دهد.

بنا بر این گزارش، درآمدهای نفتی کشورهای خاورمیانه در سال 2014 میلادی یک تریلیون دلار بود.

بنابر اعلام آژانس بین‌المللی انرژی، کاهش قیمتهای نفت می‌تواند درآمد این کشورها را با بیش از 50 درصد کاهش به 400 میلیارد دلار برساند.

قیمتهای نفت خام برنت در ماه ژانویه سال جاری به زیر 45 دلار در هر بشکه سقوط کرده بود.

بسیاری از تحلیلگران عرضه بیش از حد نفت در بازارهای جهانی به دلیل رونق تولید در آمریکا و همچنین کاهش رشد تقاضای این محصول از سوی کشورهای مصرف‌کننده را عامل اصلی افت قیمتهای نفت در هشت ماه اخیر عنوان می‌کنند.

کد خبر 236202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =