۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۰
  • کد خبر: 236205
گاز طبیعی میهمان مناطق آزاد کشور می شود

مناطق آزاد به عنوان گذرگاهی برای داد و ستد و سهولت در امر تجارت کشورهای مختلف شناخته می شوند و حضور گاز در این مناطق می تواند منجر به توسعه پایدار شود.

گازرسانی به منطقه آزاد قشم از سال 92 و با تحویل گاز به کارخانه سیمان قشم آغاز شد و در مردادماه همان سال نیز گازرسانی به نیروگاه آب و برق مپنا به عنوان دیگر مشترک گاز این منطقه آغاز شد.

هم اکنون اجرای شبکه داخلی شهرک تولا در برنامه کاری ناحیه گازرسانی قشم قرار دارد و این شهرک با خط تغذیه 16 اینچی از خط 20 اینچ خروجی تاسیسات گورزین منشعب شده است.

از سوی دیگر بخشی از شبکه داخلی این شهرک نیز اجرا شده و این پروژه تا پایان امسال پایان می یابد. همچنین شهرک بزرگ صنعتی سوزا نیز در شرق جزیره، شهرک دیگری است که گازرسانی به آن در دستور کار قرار دارد.

براساس چشم انداز ترسیم شده برای این منطقه، یک پالایشگاه در شهرک سوزا احداث می شود و با حضور سرمایه گذاران خارجی یک مجتمع بزرگ فولاد با ظرفیت تولید سالانه 10 میلیون تن به بهره برداری می رسد.

با نگاهی به وضع توسعه صنایع در این منطقه به نظر می رسد شرکتهای پتروشیمی و صنایع فولاد می توانند از جمله مهمترین مشتریان گاز در این منطقه باشند.

تاکنون چند نیروگاه 500 تا 1200 مگاواتی نیز برای خرید انشعاب گاز در این منطقه اعلام آمادگی کرده اند که باتوجه به ظرفیت سنجی انجام شده حجم فروش گاز در منطقه آزاد قشم تا پنج سال آینده به 32 میلیون مترمکعب در روز می رسد و باتوجه به توسعه این منطقه در آینده نزدیک نیاز جزیره قشم به گاز طبیعی افزایش می یابد.

براساس پیش بینیهای انجام شده، گاز این جزیره از چند منبع تامین می شود که از جمله آنها می توان به تاسیسات گورزین اشاره کرد.

تاسیسات گورزین به عنوان نخستین منبع تامین گاز منطقه قشم ظرفیت تولید روزانه دومیلیون مترمکعب گاز را دارد؛ همچنین خط لوله انتقال گاز از جزیره سیری به قشم نیز ظرفیت انتقال 3.2 میلیون مترمکعب گاز در روز را دارد.

از سوی دیگر شرکت فلات قاره نیز در حال ساخت پالایشگاهی است که تا پایان امسال آماده بهره برداری می شود و این پالایشگاه نیز توان تولید روزانه 3.7 میلیون مترمکعب گاز را دارد.

حوزه نفتی هنگام نیز به عنوان یکی دیگر از منابع تامین گاز منطقه آزاد قشم در سالهای آینده حدود هفت میلیون مترمکعب گاز تولید می کند و این گاز به جزیره قشم منتقل می شود.

در چشم انداز بلندمدت گاز جزیره قشم از پارس جنوبی تامین می شود و براساس برنامه های تعریف شده، یک انشعاب 30 اینچ به طول 55 کیلومتر و با ظرفیت انتقال روزانه 22 میلیون مترمکعب از خط هفتم سراسری گرفته می شود و این خط لوله به بندر پل می رسد و در ادامه نیز این گاز به قشم منتقل می شود.

گازرسانی به شهرهای منطقه در سالهای آینده

در کنار گازرسانی به صنایع، گازرسانی به بخش خانگی، تجاری و خدماتی نیز از جمله برنامه های ترسیم شده برای این جزیره بوده و در همین راستا نیز هم اکنون ساخت خط لوله تغذیه شهر قشم «پیمان سپاری» شده است.

جزیره قشم دارای چهار شهر قشم، درگهان، سوزا و لافت است که در توافقنامه ای که با منطقه آزاد امضا شده است سه سال زمان برای آغاز گازرسانی به این شهرها در نظر گرفته شده است.

همچنین حدود 20 روستا در نزدیکی خطوط لوله گاز قرار دارند که با پیشرفت پروژه ها و اعلام نیاز و درخواست ساکنان، گازرسانی به این روستاها نیز انجام خواهد شد و با تداوم این روند تا پنج سال آینده بخش زیادی از بافت شهری و روستایی جزیره قشم به شبکه سراسری گاز متصل می شوند.

بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده، گازرسانی به شهر قشم در چهار فاز تعریف شده که در فاز نخست آن 35 کیلومتر شبکه شهری اجرا می شود.
گازرسانی به شهر درگهان نیز از جمله دیگر شهرهای جزیره قشم در سه فاز تعریف شده که هم اکنون طراحی آن انجام و در سال آینده «پیمان سپاری» و عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

همچنین در جزیره قشم یک جایگاه سی ان جی وجود دارد و عملیات ساخت یک جایگاه دیگر نیز در حال انجام است که در صورت استقبال مردم، جایگاههای دیگری نیز ساخته می شود.

کاهش مصرف گازوییل با تحویل گاز به صنایع

قاچاق سوخت به عنوان یکی از چالشهای مناطق آزاد به شمار می رود که با جایگزینی گاز با سوخت مایع شاهد کاهش و از بین رفتن این چالش در مناطق آزاد خواهیم بود.

از سوی دیگر، پیگیریهای فراوانی برای گازرسانی به شهرکهای صنعتی انجام شده است و بر اساس برنامه ریزیهای انجام شده، حجم توزیع گازوییل با گازرسانی به صنایع و بخشهای خدماتی حدود 50 درصد کاهش می یابد.

کد خبر 236205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =