۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۲۶
  • کد خبر: 236218
کره جنوبی به دنبال احیای طرح ساخت یک هاب نفتی

کره جنوبی به دنبال احیای طرح ساخت یک هاب تجارت نفت است.

به گزارش نشریه پلاتس از سئول، کره جنوبی به دنبال احیای طرح ساخت یک هاب تجارت منطقه ای نفت از طریق جذب سرمایه ها و قراردادهای ذخیره سازی نفت از سوی منطقه خاورمیانه است.

دفتر ریاست جمهوری کره جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد که پارک گئون هی، رئیس جمهوری کره جنوبی به عنوان بخشی از تلاشها برای تحقق این طرح، این هفته به کشورهای کویت، عربستان، امارات و قطر سفر خواهد کرد.

بنا بر این بیانیه، در جریان این تور 9 روزه، رئیس جمهوری کره جنوبی قصد دارد درباره راههای توسعه همکاریهای دوجانبه در بخشهایی مانند انرژی مذاکره کند.

4 کشور یادشده از بزرگترین عرضه کنندگان نفت به کره جنوبی به شمار می روند و این کشورها پارسال به طور کلی 656.33 میلیون بشکه نفت به کره جنوبی عرضه کردند که این رقم 70.8 درصد از کل 927.52 میلیون بشکه نفت وارداتی کره جنوبی را در سال 2014  به خود اختصاص دادند.

در جریان دیدار ماه نوامبر سال 2014 شیخ حامد الثانی، امیر قطر با رئیس جمهوری کره جنوبی در شهر سئول، امیر قطر اعلام کرد که کشورش مشارکت در پروژه هاب نفتی کره جنوبی را بررسی خواهد کرد.

کره جنوبی قصد دارد که ساحل جنوبی خود را به یک هاب تجارت نفتی برای شمال شرق آسیا بدل کند؛ بر اساس این طرح، کره جنوبی نخستین پایانه تجاری خود را در ماه آوریل سال 2013 میلادی در شهر یئوسو در سواحل جنوب غرب این کشور ساخت؛ این پایانه ظرفیت 8.2 میلیون بشکه ( 3.5 میلیون بشکه نفت خام و 4.7 میلیون بشکه فرآورده های نفتی) را دارد.

شرکت دولتی نفت کره جنوبی و پالایشگر ساوث اس اویل پارسال کار روی تاسیسات 9.9 میلیون بشکه ای در اولسان را برای فرآورده های نفتی آغاز کردند؛ این پایانه انتظار می رود که در سال 2017 راه اندازی شود.

کره جنوبی همچنین به دنبال ساخت سومین پایانه تجاری ذخیره نفت در اولسان با ظرفیت 18.5 میلیون بشکه نفت خام تا سال 2020 است؛ اما این طرح به تازگی به دلیل ابهامهایی درباره تضمین حجم نفت و توسعه تاسیسات ذخیره سازی نفت در چین و سنگاپور معلق مانده است.

هم اکنون تنها 41 درصد از ظرفیت پایانه یئوسو تکمیل شده است.

کره جنوبی همچنین برنامه هایی را برای ذخیره مشترک نفت با تولیدکنندگان و تاجران نفت پیش برده است؛ تا اوایل سال 2014 میلادی، امارات 6 میلیون بشکه نفت خام در مخازن ذخیره سازی کره جنوبی در یئوسان ذخیره کرده بود که این ذخیره سازی بر اساس قراردادی میان شرکت ملی نفت ابوظبی و شرکت دولتی نفت کره جنوبی در سال 2012 بود.

کره جنوبی همچنین در سپتامبر سال 2013 میلادی یادداشت تفاهمی با عراق به منظور ذخیره مشترک نفت خام  امضا کرد، اما این یادداشت تفاهم از آن زمان پیشرفتی نداشت و تاکنون نیز امضای هیچ قرارداد مشترک ذخیره نفتی اعلام نشده است.

 

کد خبر 236218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =