پیشرفتهایی در حل مناقشه نفتی بغداد-اربیل حاصل شده است

وزیر نفت عراق اظهار کرد که در توافق نفتی بغداد-اربیل پیشرفتهایی حاصل شده است اما نمی توان انتظار داشت همه مسائل یکباره رفع شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عادل عبدالمهدی، وزیر نفت عراق، روز یکشنبه (10 اسفندماه) اعلام کرد که مقامهای بغداد و اقلیم کردستان عراق در حل مناقشه نفتی بغداد-اربیل و نجات توافق صادرات نفت پیشرفتهایی داشته اند.

این در حالیست که توافق نفتی بغداد-اربیل به دلیل کمبود پرداختهای دولت مرکزی عراق به اربیل و تهدید اقلیم کردستان عراق به توقف صادرات نفت، تا مرز نقض کامل پیش رفت.

عبدالمهدی اظهار کرد که هر دو طرف با حفظ توافق ماه دسامبر 2014 سود می برند. بر اساس این توافق اربیل می تواند علاوه بر صادرات نفت منطقه خود، نفت منطقه کرکوک را نیز تحت نظر بغداد به ترکیه صادر کند و در عوض دولت مرکزی سهم اربیل را از بودجه دولت پرداخت می کند.

تا کنون بغداد مقداری از مبلغ مورد توافق با اقلیم کردستان را به اربیل پرداخت کرده است و ادعا می کند که صادرات نفت اقلیم کردستان عراق به مقدار مورد توافق نرسیده است.

وزیر نفت عراق در یک نشست خبری گفت: توافق دولت مرکزی عراق با اقلیم کردستان همچنان پا برجاست، هر یک از طرفین منفعتهای زیادی از این توافق می برند، امروز به خاطر استفاده از خط لوله اقلیم کردستان عراق توانستیم صادرات میدانهای کرکوک را از سر بگیریم، میدانهای این منطقه به دلیل توقف تولید نفت در معرض نابودی قرار داشتند.

بر اساس توافق نفتی بغداد-اربیل، اقلیم کردستان عراق روزانه 550 هزار بشکه نفت را از میدانهای نفتی اقلیم کردستان عراق و کرکوک زیر نظر سازمان بازاریابی و فروش نفت عراق (سومو) به ترکیه ارسال می کند.

بغداد نیز پرداخت سهم اقلیم کردستان عراق را از بودجه کشور که سال گذشته میلادی به دلیل اقدام اربیل به صادرات مستقیم نفت قطع شده بود، از سر می گیرد.

عبدالمهدی تاکید کرد که تا کنون سومو روزانه 300 هزار بشکه نفت در پایانه جیهان ترکیه دریافت کرده است که تقریبا نیمی از حجم توافق شده با اربیل است. وزیر نفت عراق اما ابراز امیدواری کرد که این رقم افزایش یابد.

وی گفت: تا پایان سال به میانگین روزانه 550 هزار بشکه در روز می رسیم، موانعی وجود دارد و مشکلاتی بر سر راه هست که همه آنها را نمی توان در یک مرحله از سر راه برداشت، به زمان نیاز است، ما در حال پیشرفت در این موضوع هستیم.

 

 

کد خبر 236225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =