همزمان با سقوط قیمت جهانی نفت و محصولات پتروشیمی، پادشاه جدید عربستان سعودی دور جدید خانه تکانی مدیران در صنایع پتروشیمیایی این کشور را آغاز کرده است.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از مهر، عربستان سعودی هر چند با در اختیار داشتن ظرفیت تولید بیش از ۱۰ میلیون بشکه نفت بزرگترین تولید کننده و صادرکننده طلای سیاه است اما سابیک این کشور در کنار شرکت‌های باسف آلمان، سینوپک چین، اکسون‌موبیل و داو کمیکالز آمریکا جز پنج غول پتروشیمیایی جهان به شمار می رود.

با این وجود ملک سلمان، پادشاه جدید عربستان سعودی چند روز پس از تصاحب کرسی پادشاهی این کشور بزرگ نفت خیز، علی‌النعیمی وزیر نفت کهنه‌کار عربستان را در سمت خود ابقا کرد.

این در حالی است که با سقوط قیمت نفت و به تبع آن کاهش شدید قیمت اکثر محصولات پتروشیمی و فرآورده های پلیمری در بازار چهانی، سود خالص غول‌های پتروشیمی عربستان سعودی هم بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافته است.

کاهش قیمت جهانی محصولات پتروشیمی سود خالص سابیک عربستان سعودی را در سه ماهه پایانی سال گذشته میلادی حدود ۲۹ درصد کاهش داد که این کاهش قیمت نقش غیر قابل انکاری در برکناری مدیرعامل این شرکت پتروشیمی سعودی‌ها داشته است.

بر این اساس سلمان بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه جدید عربستان سعودی با وجود ابقای علی النعیمی وزیر نفت این کشور اما با صدور حکمی مدیرعامل شرکت سابیک را برکنار کرد.

یوسف بن عبدالله البنیان به عنوان جانشین محمد الماضی مدیر عامل سابق بزرگترین شرکت پتروشیمی جهان (از نظر ارزش در بازار) منصوب شد.

پس از برکناری مدیرعامل سابیک عربستان سعودی در طول کمتر از یک ماه یکی از مدیران عامل شرکت های کلیدی صنعت پتروشیمی این کشور استعفا داد تا شائبه خانه تکانی در صنایع پتروشیمی عربستان بیش از گذشته قوت بگیرد.

رسانه های عربی با انتشار گزارشی، نوشته اند: شرکت پتروشیمی سعودی کایان اعلام کرد: مزید الخلدی، رئیس این شرکت، بنا بر دلایل شخصی از سمت خود کناره گیری کرده است.

این شرکت که یکی از شرکت‌های وابسته به شرکت سعودی بیسیک اینداستریز (سابیک) است، با انتشار بیانیه ای در پایگاه اینترنتی بورس عربستان اعلام کرد که استعفای الخلدی از ٣١ ماه مارس (١٠ فروردین ١٣٩٤) به اجرا در می‌آید.

کد خبر 236229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =