طرح تشدید مبارزه با قاچاق فرآورده‎های نفتی به امنیت ملی ارسال شد

طرح تشدید مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی به شورای امنیت ملی ارسال شد و در صورت تصویب این شورا، اختیاراتی به نیروی انتظامی، دستگاه قضایی، وزارت نفت و بخشهای مرتبط اعطا می‌شود.

به گزارش شانا، مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی و نظارت بر حمل و نقل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، افت قیمت جهانی سوخت را در کاهش میزان قاچاق موثر دانست و گفت: تلاش ستاد مرکزی مبارزه باقاچاق کالا و ارز در یک سال گذشته بر این بوده است که معضل قاچاق را به عنوان یک مسئله اساسی در بین دستگاههای مختلف تبیین کند.

قاسم خورشیدی، به برگزاری جلسات متعدد با دستگاههای مختلف در ارتباط با قاچاق سوخت اشاره کرد و افزود: در نتیجه تلاشهای انجام شده میزان مصرف فرآورده‌های نفتی 5 درصد کاهش داشته است.

وی به مدیریت 14 درصدی مصرف در 10 ماه نخست سال جاری اشاره و تصریح کرد: این کاهش مصرف در حالی است که در سال گذشته 8 درصد افزایش مصرف را شاهد بودیم.

به گفته مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق فرآورده‌های نفتی و نظارت بر حمل و نقل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در 10 ماه نخست سال 92 روزانه 243 میلیون لیترفرآورده‌های نفتی تولید می‌شد که اکنون این رقم به 230 میلیون لیتر کاهش یافته که معرف کاهش 5 درصدی در تولید فرآورده‌های نفتی است.

وی گفت: در سال 92  روزانه به میزان 247 میلیون لیتر توزیع فرآورده‌های نفتی یارانه‌ای در کشور انجام شده که بیش از 90 میلیارد لیتر فرآورده در طول سال را شامل می‌شود و برای این میزان سوخت بیش از 110 هزار میلیارد تومان که معادل سه برابر یارانه پرداختی به مردم است براساس قیمتهای تمام شده داخلی برای این منظور یارانه پنهان پرداخت شده است.

خورشیدی عنوان کرد: با توجه به این شرایط، ستاد از دی ماه سال گذشته اقدام به تشکیل کار گروه پیشگیری و مقابله با فرآورده‌های نفتی کرده است که در این ارتباط 23 جلسه با 168 مصوبه داشته است.

وی گفت: براساس مصوبه کار گروه مقرر شد از هم اکنون تا آبان ماه سال آینده پالایشگاههایی که به خط گاز سراسری کشور متصل هستند تنها گاز مصرف کنند و به هیچ نیروگاهی توسط تانکر سوخت رسانی نخواهد شد.

خورشیدی ارسال طرح تشدید مبارزه با قاچاق فرآوردههای نفتی به شورای عالی امنیت ملی را از دیگر اقدامهای ستاد عنوان کرد و افزود: در صورت تصویب این طرح اقدامها و اختیاراتی به نیروی انتظامی، دستگاه قضایی و وزارت نفت و بخشهای درگیر اعطا می‌شود که برخی از موانع مقابله با قاچاق را رفع می‌کند.

به گزارش ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وی همچنین بر لزوم ساماندهی وضعیت انبارهای شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و تقویت نظارت بر مجاری عرضه تاکید کرد و گفت: وضعیت نظارت بر حمل و نقل و نحوه مصرف فرآورده‌های نفتی در کشور توسط سهمیه بگیران عمده در بخشهای صنعتی، کشاورزی و خدماتی باید اصلاح شود.

کد خبر 236231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =