هیچ دلیلی برای باقی ماندن تحریمها وجود ندارد

رئیس جمهوری گفت: در سالهای اخیر تحریمهایی که مبانی نادرستی داشته، به ضرر همه از جمله اتحادیه اروپا عمل کرده است.

به گزارش شانا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری، عصر دیروز در دیدار پائولوجنتیلونی، وزیر امور خارجه ایتالیا با اشاره به ملاقاتهای متعدد مقامهای عالی رتبه ایران و ایتالیا در دولت یازدهم، گفت: افزایش سفر هیئتهای تجاری، رایزنی مقامهای دو کشور و توسعه و تقویت همکاریهای دوجانبه، نه تنها به نفع دو طرف، بلکه به نفع منطقه و جهان است.

وی با اشاره به همکاریهای اقتصادی و فرهنگی دیرین ایران و ایتالیا در کنار همکاریهای تجاری دو کشور، افزود: دو کشور در عرصه سیاسی نیز پیوسته روابط مثبت و رو به جلویی داشته‌اند.

روحانی با اشاره به نقش سازنده ایتالیا در مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: متاسفانه در سالهای اخیر تحریمهایی که مبانی نادرستی داشته، به ضرر همه از جمله اتحادیه اروپا عمل کرده است.

رئیس جمهوری، دیدارهای مستمر مقامهای ایران و ایتالیا را گواه عزم جدی و مصمم دو طرف برای توسعه سریعتر روابط و همکاریها ارزیابی و عنوان کرد: می‌توانیم در بسیاری از زمینه‌ها همکاریهای مفیدی را بین دو کشور پایه ریزی کنیم.

وی شرکتهای ایتالیایی را به بهره گیری از فرصت همکاری با ایران فراخواند و در خصوص مذاکرات هسته‌ای، با بیان این‌که تلاش و حسن نیت ایران در دو زمینه برای جهانیان مشهود است، افزود: ایران همواره بر تعهدات خود پایبند بوده و اکنون برای همگان روشن است که ایران طرف کاملا جدی در مذاکرات است.

روحانی با تاکید بر این‌که برای حل و فصل این مسئله هیچ راهی جز مذاکره وجود ندارد، گفت: اساس مذاکرات هسته‌ای تلاش برای حصول به نقاط مشترک و اعتماد دو جانبه است و به اعتقاد ما همه تحریمها باید در یک لحظه برداشته شود.

با وجود تحریمها، ظرفیتهای زیادی برای همکاریهای سازنده با ایران وجود دارد

پائولوجنتیلونی، وزیر امور خارجه ایتالیا نیز در این دیدار با سپاسگزاری از نگاه دکتر روحانی به تاریخ و نقش کشورش، گفت: ایران و ایتالیا روابط دیرینه‌ای با یکدیگر دارند که با وجود فراز و نشیبهای دهه‌های گذشته همچنان قوام خود را حفظ کرده است.

وی هدف غایی سفر خود به ایران را اعلام اراده قاطع دولت متبوعش برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران، عنوان کرد.

جنتیلونی خطاب به رئیس جمهوری کشورمان گفت: کاملا با جنابعالی هم عقیده‌ام که ایران و ایتالیا باید در عرصه گسترش همکاریهای اقتصادی، قدمهای بلندتری بردارند و در این زمینه نباید منتظر نتایج مذاکرات ژنو ماند.

وزیر امور خارجه ایتالیا با بیان این‌که در ماههای اخیر شاهد حضور موسسات اقتصادی بزرگ و کوچک ایتالیایی در ایران بوده‌ایم، تصریح کرد: اگر چه مبادلات بازرگانی ایران و ایتالیا همچنان با دوران اوج همکاریهای اقتصادی دو کشور فاصله دارد، اما نسبت به سالهای گذشته گسترش یافته است.

وی ادامه داد: نخستین پیامی که در بازگشت به ایتالیا برای دست اندرکاران کسب و کار کشورم خواهم داشت این است که با وجود تحریمها، ظرفیتهای زیادی برای همکاریهای سازنده وجود دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، پائولوجنتیلونی با تاکید بر این‌که به جد معتقدیم دستیابی به توافق هسته‌ای برای ایران و ایتالیا و جامعه جهانی مفید است، عنوان کرد: هر چه در توان داریم برای حمایت از این مذاکرات بکار خواهیم گرفت و امیدوارم هر چه زودتر شاهد توافق هسته‌ای باشیم که بدون شک در این توافق باید در وهله اول رفع تحریمها قرار گیرد.

کد خبر 236240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =