پایانه شناور خلیج فارس تا زمان تولید سروش و نوروز فعال می ماند

رئیس پایانه شناور صادراتی خلیج فارس، گفت: تاسیسات خلیج فارس برای استفاده دائمی طراحی شده است و تا زمانی که میدانهای سروش و نوروز تولید داشته باشند، این شناور آماده فعالیت و در مدار است.

محمد رنجبر در گفتگو با خبرنگار شانا، با تاکید بر این که تعهدهای شرکت خارجی در باره تامین قطعات و دیگر موارد توافق شده فنی پایانه شناور صادراتی خلیج فارس (FSU) پس از گشایش رسمی آن تازه آغاز شده است، گفت: اقدامهای صورت گرفته برای آماده سازی این پایانه مربوط به عملیات پیش راه اندازی آن است.

وی با بیان این که نیروهای پایلوت حاضر شده روی پایانه شناور صادراتی خلیج فارس پیش از این روی شناور سورنا تجربه های لازم را به دست آورده اند، افزود: علاوه بر این نیروهای حاضر روی پایانه شناور صادراتی خلیج فارس آموزشهای جداگانه ای داشته اند و تجربه های آنها به طور کامل منحصر به فرد است.

رنجبر با اشاره به بیمه داخلی و خارجی این شناور و تاسیسات آن، گفت: پایانه شناور صادراتی خلیج فارس همه گواهینامه های بین المللی لازم را دارد و به واسطه چنین گواهیناهایی است که فعالیت رسمی و بین المللی آن درمدت آغاز به کار بدون وقفه ادامه دارد.

رئیس پایانه شناور صادراتی خلیج فارس با اشاره به سالهای فعالیت شناور صادراتی سورنا که پس از تغییر وضع آماده استفاده شد، گفت: با توجه به اوضاع تولید نفت در منطقه بهرگان لازم بود تا سورنا هر چه زودتر آماده شود، اما در باره خلیج فارس این عجله وجود نداشت و ترجیح داده شد تا شناوری صادراتی متناسب با نیاز آماده شود و هم اکنون تاسیسات این شناور برای استفاده دائمی طراحی شده است.

رنجبر اظهار امیدواری کرد که با توجه به ویژگیهای شناور خلیج فارس، تا زمانی که میدانهای سروش و نوروز تولید داشته باشند این پایانه صادراتی نیز آماده و در مدار باشد.

وی گفت: اگرچه استانداردهای بین المللی چنین تاسیسات غول پیکری هم تغییر دارد اما با توجه به نگهداری و تعمیرات بموقع و کامل، دست کم تا 30 سال آینده خلیج فارس در مدار صادرات خواهد بود.

به گزارش شانا، پایانه شناور صادراتی (FSU) خلیج فارس با ظرفیت نهایی ذخیره‌سازی بیش از ٢,٢ میلیون بشکه نفت خام نیمه بهمن ماه در منطقه بهرگان به طور رسمی افتتاح و آماده عملیات صادرات نفت خام میدانهای سروش و نوروز شد.

پایانه شناور صادراتی خلیج فارس بزرگترین پایانه ساخته شده در جهان است که  ٣٣٧ متر طول، ٦٠ متر عرض، ٣٣ متر ارتفاع و بیش از ٥١٤٠٠ تن وزن دارد. این پایانه در مجموع ٢١ مخزن دارد و ظرفیت نهایی ذخیره‌سازی آن به ٢,٢ میلیون بشکه می‌رسد. همچنین میانگین نفت دریافتی این پایانه، ٢٠٠ هزار بشکه از تأسیسات اولیه تولید سروش و نوروز از طریق دو خط لوله به طول ٧ کیلومتر و قطر ١٦ اینچ است و با توجه به عمر مفید تعریف شده برای این پایانه شناور صادراتی و دوجداره بودن بدنه آن، احتمال بروز حادثه، نشت نفت و آلودگی آبهای خلیج فارس در حداقل ممکن است.

قرارداد این شناور صادراتی را شرکت سامسونگ کره‌جنوبی در سال ٢٠٠٨ میلادی منعقد و عملیات کارگاهی ساخت آن از ماه می سال ٢٠١٠ با جدیت آغازشد و در پایان سال ٢٠١١ به پایان رسید و پس از آن به سمت  آبهای ایران حرکت کرد و در میدان سروش واقع در شمال خلیج فارس در موقعیت تعیین شده به عمق ٣٨ متر که از قبل پایل‌کوبی و آماده استقرار پایانه بود نصب شد.

بر اساس این گزارش، افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی نفت خام کشور به میزان دومیلیون و دویست و هفت هزار بشکه، افزایش دقت در نفت صادراتی با سیستمهای جدید اندازه‌گیری ، استفاده از پیشرفته‌ترین ترمینال صادراتی کشور با مکانیسم اندازه‌گیری اولتراسونیک، امکان افزایش تولید از میادین سروش و نوروز، جلوگیری از آلودگی محیط زیست دریایی خلیج فارس و افزایش ایمنی ، نصب بزرگترین تأسیسات شناور ذخیره‌سازی و صادرات نفت خام در خاورمیانه توسط متخصصان داخلی برای نخستین بار در کشور و در نهایت آموزش کارشناسان و متخصصان داخلی و بومی‌سازی ترمینالهای پیشرفته، از مهمترین دستاوردهای ساخت، نصب و راه‌اندازی پایانه شناور خلیج فارس برای صنعت نفت کشور است.

کد خبر 236245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =