۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۲
  • کد خبر: 236282
واردات نفت هند از ایران کاهش یافت

هند برای رعایت توافق هسته ای ایران و غرب، واردات نفت خام خود را از ایران در ماه فوریه کاهش داد و به کمترین سطح در یک و نیم سال گذشته رساند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هند واردات نفت خام ایران را در ماه فوریه 2015 به کمترین سطح در یک سال و نیم گذشته رساند تا بتواند میانگین واردات نفت از ایران را در سطح سال مالی گذشته و در چارچوب توافق موقت هسته ای تهران نگه دارد.

هند، دومین مشتری بزرگ نفت ایران پس از چین، در ماه فوریه امسال به طور میانگین روزانه 102 هزار و 200 بشکه نفت و میعانات از ایران وارد کرد. این سطح از واردات هند از ماه ژوئیه 2013 بی سابقه بوده است.

بر اساس اطلاعات ورود نفتکشها حاصل از منابع تجاری و نیز ردیابی نفتکشها توسط رویترز، واردات نفت هند از ایران در ماه فوریه در مقایسه با ماه پیش از آن 63 درصد و در مقایسه با مدت مشابه سال پیش 62 درصد افت داشته است.

این کاهش در ادامه نزول میزان اندک واردات نفت هند از ایران در ماه ژانویه بود. پائین آوردن واردات نفت به دنبال دستور دولت هند به شرکتهای پالایشگاه و پتروشیمی منگلور، اسار اویل، و شرکت ایندین اویل برای توقف تقریبی واردات نفت ایران در مدت فوریه تا مارس 2015 بود.

بر اساس گفته های یک منبع اطلاعاتی که در جریان گفتگوهای هند و آمریکا بود، هند در 9 ماه ابتدایی سال مالی جاری؛ واردات نفت خام از ایران را 40 درصد بالا برد که این موجب شد تا مقامهای آمریکایی پیش از سفر باراک اوباما به هند، نکات لازم را در مورد توافق هسته ای ایران به دهلی نو گوشزد کنند.

دهلی نو برای اینکه بتواند سطح واردات نفت از ایران را در سطح مورد قبول در توافق موقت هسته ای با تهران حفظ کند، باید تا پایان ماه مارس 2015 میلادی به طور میانگین 210 تا 220 هزار بشکه در روز یا 11 میلیون تن در سال از ایران نفت بخرد.

 

کد خبر 236282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =