افزایش انتقال 100 هزار بشکه فرآورده نفتی در شمالغرب کشور

طرح ساخت خط لوله انتقال فرآورده تبریز- خوی- ارومیه با هدف انتقال روزانه 65 تا 100 هزار بشکه با 36 درصد پیشرفت فیزیکی در دست انجام است.

مجری طرح احداث تاسیسات و خطوط لوله انتقال فرآورده های نفتی شمال شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران در گفتگو با خبرنگار شانا، اظهار کرد: عملیات اجرایی این خط لوله با اعتبار بیش از 1300 میلیارد ریال از مرداد سال گذشته (92) آغاز شده است.

سیاوش امیر هاشمی با بیان این که مطالعه و مشاوره طرح در سالهای 90 و 91 انجام شده است،افزود: عملیات اجرایی این طرح به صورت pc (تامین و اجرا) در مرداد 1392 آغاز شده است.

وی قطر این خط لوله را 14 اینچ اعلام و اظهار کرد: هدف از ساخت خط لوله تبریز- خوی - ارومیه، انتقال 65 هزار بشکه فرآورده رنگی شامل نفت گاز، بنزین، نفت سفید و ... تولیدی پالایشگاه تبریز از طریق شمال دریاچه ارومیه به انبار نفت خوی و ارومیه است.

امکان افزایش ظرفیت انتقال فرآورده تا 100 هزار بشکه

به گفته امیر هاشمی ظرفیت این خط به 100 هزار بشکه در روز نیز قابل افزایش است.

امیر هاشمی با بیان این که با ساخت و تکمیل این خط لوله در صورت بهره برداری با ظرفیت کامل از تردد 700 دستگاه تانکر در جاده های شمالغرب کشور جلوگیری می شود، گفت: این پروژه در افزایش امنیت جاده ها و بهبود محیط زیست نیز نقش بسزایی دارد.

وی با اشاره به این که این پروژه شامل دو قست تاسیسات و خط لوله می شود،یادآوری کرد: تاسیسات طرح نیز شامل ساخت یک واحد تلمبه خانه برقی در جوار پالایشگاه تبریز، یک واحد تلمبه خانه بین راهی سلماس، دو واحد پایانه نفتی ارومیه در زمین انبار نفت جدید ارومیه و پایانه خوی در انبار نفت موجود خوی می شود.

مجری طرح احداث خط لوله تبریز- خوی- ارومیه گفت: هر دو بخش پروژه به طور همزمان اجرا می شود.

وی مسیر کلی این خط لوله را 259 کیلومتر عنوان کرد و افزود: ساخت حدود 110 کیلومتر از این خط با پوشش پلی اتیلن پایان یافته است.

او اضافه کرد: اقدامات زیربنایی تلمبه خانه تبریز و ساختمان اداری تاسیسات ناحیه تبریز انجام شده است و بعد از نوروز امسال تحویل بهره بردار می شود.

پیشرفت 36 درصدی در کل اجرای طرح

امیر هاشمی با بیان اینکه هم اکنون پیشرفت پروژه در حدود 36 درصد است، افزود: طبق برنامه زمانبندی اولیه می بایست 56 درصد پیشرفت داشته باشیم که به دلیل مشکلاتی از جمله تحصیل اراضی، این زمانبندی محقق نشده است.

وی ادامه داد: در ابتدا قرار بود که طرح 36 ماهه و تا فرودین ماه 95 تکمیل و به بهره برداری برسد که به دلیل ذکر شده،پیش بینی می شود زمان اجرای کامل طرح 6 ماه به تعویق افتاده و تا شهریور سال 95 به طول انجامد.

مجری طرح احداث خط لوله تبریز- خوی -ارومیه گفت: علاوه بر اجرای احداث خط لوله تبریز- خوی -ارومیه، خط لوله دیگری به طول 17 کیلومتر و قطر 8 اینچ  بنا به درخواست شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت احداث می شود.

به گفته وی این خط با هدف اتصال خط لوله قدیم تبریز- میاندوآب-- ارومیه به انبار جدید ارومیه ساخته می شود.

امیر هاشمی، تصریح کرد: به دلیل وجود انبار نفت قدیمی در داخل بافت شهری ارومیه، انبار نفت جدیدی در خارج از شهر در دست ساخت است که مقرر شده، انبار جدید با این خط لوله 8 اینچ به خط موجود متصل و از آن طریق تغذیه شود.

وی با بیان این که تغذیه انبار جدید ارومیه از دو خط لوله قدیمی و جدید میسر خواهد شد،تاکید کرد: با این اقدام می توان برای انتقال دو فراورده بطور همزمان به این انبار در آینده برنامه ریزی کرد.

آینده نگری برای صادرات با خط لوله تبریز- خوی- ارومیه

امیر هاشمی همچنین به آینده نگری دیگری که با احداث خط لوله تبریز- خوی- ارومیه شدت می گیرد، اشاره کرد و افزود: در صورت افزایش تولید محصولات پالایشگاههای داخلی در آینده و احتمال صادرات فرآورده به کشورهای همسایه شمالغرب، خط لوله جدید این امکان را به راحتی فراهم خواهد کرد.

وی با بیان این که خط لوله 259 کیلومتری مذکور در بسیاری از نقاط از مناطق کوهستانی و سخت گذر عبور می کند، ادامه داد: خوشبختانه اجرای عملیات در این مناطق حتی در فصول سرد سال نیز متوقف نشده است.

مجری طرح احداث خط لوله تبریز- خوی -ارومیه گفت در رابطه رعایت الزامات زیست محیطی در طرح مذکور گفت: قبل از اجرای پروژه تمام امکان سنجی های زیست محیطی انجام و مجوزهای مربوط اخذ شده است؛ ضمن این که همکاران اچ اس یی شرکت در طول پروژه به نظارت و کنترل مسائل زیست محیطی و ایمنی اقدام می کنند.

امیز هاشمی درباره اقدامات مقاوم سازی و پایدار سازی این خط لوله انتقال فرآورده نیز اظهار کرد:این طرح قبل از اجرا مورد آزمایشهای خاک شناسی، زمین شناسی و ... قرار گرفت و در نقاطی که با مشکل روبرو بود، مکان اجرای پروژه تغییر داده شد.

وی تاکید کرد:همچین در مکانهایی که احتمال روانگرایی برای خط لوله وجود داشت با کمک روشهایی از جمله افزایش سایز لوله، مقاوم سازی پوشش لوله، نگهدارنده لوله، دیوار حائل و ... پایداری خط را افزایش داده ایم.

محری طرح احداث خط لوله تبریز، خوی- ارومیه به انجام اقدامات جلوگیری از خوردگی لوله نیز اشاره کرد و افزود: همزمان با اجرای پروژه آندهای فداشونده موقت در کنار لوله های مدفون تعبیه شده تا از خوردگی لوله جلوگیری شود.

به گفته وی 7 ایستگاه حفاظت کاتدی دائمی برای خط لوله و تاسیسات و تلمبه خانه ها در نظر گرفته شده است.

کد خبر 236288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =