کاهش قیمت نفت نمی‌تواند رونق تولید نفت و گاز آمریکا را متوقف کند

یک کارشناس بلندپایه شرکت مک‌کینزی اند کامپنی در شیکاگو اعلام کرد که قیمتهای نفت تا اندازه‌ای کاهش نیافته است که بتواند رونق تولید نفت و گاز آمریکا را متوقف کند.

به گزارش نشریه فوربس، جو کیوسر در جریان کنفرانس انرژی کلاگ در دانشگاه نورث‌وسترن اعلام کرد که ممکن است که عربستان سعودی و اوپک به منظور توقف تولید نفت آمریکا و دیگر رقبای خود، قیمتهای نفت را کاهش داده باشند اما این کاهش تا اندازه‌ای نیست که بتواند رونق نفت و گاز حاصل از عملیات شکست را متوقف کند. 

وی تصریح کرد: اگر عربستان سعودی فکر می‌کند که در حال متوقف کردن رونق فعالیتهای شیل اویل آمریکاست، در واقع چنین نیست حتی با وجود اینکه حفاریها کاهش یافته است. 

وی افزود: با این حال، عوامل دیگری نیز در عرضه نفت دخیل هستند که برای برقراری توازن در بازار به آنها نیاز است، در بازاری که با نفت 50 دلاری رقابت سختی با ماسه‌های نفتی کانادا و بیشتر ذخایر آبهای عمیق دارد. 

به گفته کیوسر، ماسه‌های نفتی برای استخراج نفت باید گرما داده شوند، فرآیندی که به گاز طبیعی نیاز دارد. با کاهش کنونی قیمتهای گاز، هزینه‌های ثابت‌شده به این معناست که ماسه‌های نفتی با نفت 75 دلاری یا بیشتر توجیه اقتصادی دارند.

افزون بر هزینه‌های اصلی حفاری در عمق دریا، از زمان فاجعه سکوی دیپ‌واتر هورایزن شرکت بی‌پی در سال 2010 میلادی تاکنون، حفاری در آبهای عمیق با افزایش نظارتهای تنظیمی روبرو شده است.

کیوسر که مشاور مدیران نفتی در عملیاتهای شکست هیدرولیک، حفاریهای جانبی، راهبردها و زنجیره‌های عرضه در آبهای عمیق است، گفت: فکر می‌کنم که این فعالیتها به نفت 75 تا 80 دلاری نیاز دارد. 

با این حال، به گفته اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت خام این کشور به مدد عملیات شکست در چاههای شیل، به رشد خود در ماه فوریه نیز ادامه داد.

کیوسر در ادامه گفت که قیمتهای نفت از ماه ژوئن تاکنون بیش از 50 درصد کاهش یافته است.  این کاهش پیش‌بینی‌نشده، نه به دلیل افت تقاضا بود و نه در اثر عرضه بیش از حد؛ بلکه به دلیل سخن‌پراکنیهای غیررسمی بوده است.

وی افزود: به نظر ما، اوپک و عربستان سعودی سبب افت قیمتها در بازار نفت شدند و این اقدام یک حرکت لفظی برای تعدیل قیمتها به شمار می‌رود.

چرا چنین اقدامی را باید انجام دهند؟ زیرا با نفت بالای 100 دلار در هر بشکه، بسیاری از تولیدکنندگان جدید مانند عراق، لیبی و تولیدکنندگان داکوتای شمالی وارد تجارت نفت می‌شدند. در همین حال، قیمت نفت به اندازه‌ای بالا بود که رشد بازارهای نوظهور را محدود می‌کرد.

کیوسر یادآور شد: عربستان سعودی، به عنوان دارنده بلندمدت منابع انرژی، تمایل دارد که رشد تقاضای نفت خام ادامه یابد.  

عربستان سعودی و اوپک با عرضه روبه‌رشد و کاهش تقاضا روبرو شدند، رویدادی که آینده ناخوشایندی را برای آنها ایجاد می‌کرد.

وی گفت: به نظر ما، این کشورها ترجیح می‌دهند که به جای آینده، هم‌اکنون با این شرایط نامطلوب روبرو شوند. شرایطی که کیوسر از آن به عنوان "درد عمیق کوتاه‌مدت" برای عربستان سعودی یعنی خسارت روزانه 500 میلیون دلاری برای این کشور یاد کرد.

بنا بر این گزارش، عربستان سعودی می‌تواند از طریق کاهش یک میلیون بشکه‌ای در عرضه روزانه نفت، این خسارت را جبران کند اما چنین اقدامی انجام نداده است.

کیوسر پیش‌بینی می‌کند که عربستان سعودی سرانجام همانند گذشته برای برقراری توازن در بازار وارد عمل می‌شود که این به معنای بازگرداندن قیمتها به حدود 75 تا 85 دلار در هر بشکه است، یعنی سطحی که ماسه‌های نفتی و حفاریهای آبهای عمیق بار دیگر توجیه اقتصادی داشته باشند اما بسیاری از عرضه‌کنندگان دیگر نتوانند وارد بازار نفت شوند. 

وی همچنین پیش‌بینی کرد که حتی در این صورت نیز عرضه نفت فعال باقی می‌ماند. 

به گفته وی، در میان فناوریهای حفاری، عملیاتهای شکست بهترین فرصت را برای فعالیت بدست می‌آورند، به ویژه آغاز استفاده از فناوریهای شکست هوشمند به شرکتهای حفاری کمک می‌کند تا پیش از حفاری، محل ذخایر شیل پربازده را مشخص کنند.

کیوسر در پایان گفت: چنانچه این صنعت به منظور کاهش هزینه دستیابی به نفت سخت سبک، در استفاده از فناوریهای لرزه‌نگاری کارآمدتر شود، می‌تواند فشار کاهنده‌ای بر قیمتهای نفت وارد کند.

کد خبر 236301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =