مشارکت جدی بخش خصوصی و دولتی برای توسعه فناورانه صنعت حفاری

مشارکت جدی بخش خصوصی و دولتی برای توسعه فناورانه صنعت حفاری کشور در دومین کنگره صنعت حفاری ایران صورت می گیرد.

به گزارش شانا، دومین کنگره صنعت حفاری ایران با هدف تهیه نقشه راه صنعت حفاری و با حمایت وزارت نفت، پژوهشگاه صنعت نفت، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب توسط انجمن دانش آموختگان و دانش جویان مهندسی نفت روزهای 12 و 13 اسفند ماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار می شود. فعالیتهای علمی و کارگروه‌های تخصصی این کنگره با محوریت پژوهشگاه صنعت نفت انجام شده است، در ادامه گفتگویی عزت‏ الله کاظم‏ زاده، رئیس پژوهشکده مهندسی نفت پژوهشگاه و دبیر کمیته علمی دومین کنگره صنعت حفاری ایران، انجام شده که به شرح زیر است:

 آمار مقاله های دریافتی به چه صورت و چه تعداد از آنها از بخش صنعت یا دانشگاه‏ها بوده است؟

 پس از فراخوان کنگره به دانشگاه‏ها، مراکز علمی، آموزشی و پژوهشی و شرکت‏های مرتبط با حوزه حفاری کشور، 287 مقاله به دبیرخانه ارسال شده که 57 درصد آنها از بخش صنعت نفت و 43 درصد از دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی است.

رویکرد کمیته علمی به گونه‏ ای بوده که از تمام پتانسیل‏های صنعت حفاری کشور، اعم از دانشگاه‏ها، موسسات پژوهشی و پژوهشگاه صنعت نفت و شرکت‏های دولتی و خصوصی استفاده شود.

قابل یادآوری است تیم مجرب داوری نیز از 200 نفر از اندیشمندان و صاحب‏نظران صنعت حفاری تشکیل شده است.

همچنین 20 مقاله پذیرفته شده به صورت سخنرانی ارایه خواهد شد و 140 مقاله نیز به ‏عنوان مقالات پوستری در این کنگره پذیرفته شده است و در دو سالن دیگر این کنگره، پانل‏های تخصصی که کارگروه‏های تخصصی کمیته علمی آنها را برنامه‏ ریزی کرده است برگزار می شود.

چه تعداد کارگروه تخصصی تشکیل شده و ترکیب اعضا آنها چگونه است؟

کارگروه‏های تخصصی در دو بخش فنی و مهندسی و اقتصاد و مدیریت تشکیل شد و 80 نفر از مدیران و کارشناسان ارشد صنعت حفاری در آن حضور دارند.

نتایج اقدامات کارگروه‏ها در قالب 11 پانل فنی و مهندسی و 2 پانل مدیریت و اقتصاد در دو سالن و به صورت هم‏زمان ارایه خواهد شد و یک سخنران کلیدی در هر پنل خواهیم داشت.

مهم‏ترین اهداف تشکیل کارگروه‏های تخصصی چیست؟

با توجه به پرمخاطره بودن اجرای فناوری‏های نو در صنعت حفاری، به سطح تعاملات بسیار بالا بین پژوهشگران، بخش خصوصی و دولتی نیاز است. به این دلیل، تلاش برای ایجاد فضای مناسب برای بحث و تبادل نظر متخصصان و اندیشمندان این حوزه، یافتن راهکارهای علمی و عملی برای رفع مشکلات موجود، معرفی و بومی‏ سازی فناوری‏های نوین از اهداف این کنگره به شمار می رود.

می توان از دیگر اهداف این کنگره به شناسایی و اولویت‏ بندی مشکلات در حوزه‏های پر اهمیت و مستندسازی تجارب مفید مدیران و متخصصان عملیاتی و بهره ‏مندی از این تجارت ارزشمند اشاره کرد.

عناوین کارگروه‏های تخصصی چه هستند؟

پس از مذاکرات کارشناسی عناوین نهایی زیر در کارگروه‏های فنی و مهندسی اعلام شدند:

مهــــندسی و عملیات حفاری، کنترل فوران چاه‏های نفت،خدمـات فنی حفاری.مشکـــلات حفاری، سیالات حفاری، حفاری فروتعادلی UBD/MPD، تعمیر و تکمیل چاه، زمیـن‏ شناسی و اکتشاف در حفاری، مهندسی مخازن در عملیات حفاری، HSE و مدیریت پسماند و حفاری در آب‏های عمیق. در بخش مدیریت و اقتصاد نیز دو کارگروه با موضوعهای مدیریت یک‏پارچه صنعت حفاری و مدیریت کلان و راهبردی صنعت حفاری

در نشست تخصصی مدیریتی بیش‏تر به چه مباحثی پرداخته می‏شود؟

سرفصل‏های پانل مدیریت یک‏پارچه صنعت حفاری شامل چالش‏های شرکت‏های حفاری، یک‏پارچگی حفاری و خدمات جنبی، سرمایه‏ گذاری در صنعت حفاری و تقسیم عادلانه بازار بین شرکت‏های فعال هستند و در پانل مدیریت کلان و راهبردی، بیش‏تر به بررسی چشم‏ انداز آینده صنعت نفت و بازار و تامین مالی در صنعت حفاری و خدمات حفاری در شرایط فعلی و بعد از تحریم متمرکز می‏ شود.

آیا کارگاه آموزشی در این کنگره برگزار می شود؟

بله، با توجه به فشرده بودن برنامه کنگره فقط یک کارگاه آموزشی با عنوان مدیریت یکپارچه پروژه های حفاری در روز دوم برگزار می شود.

با توجه به اطلاع پیشین آیا شرکت ملی نفت آذربایجان (سوکار)  در این کنگره مشارکت دارد؟

بله، یک گروه از مدیران و کارشناسان این شرکت در کنگره حضور داشته و همچنین با توجه به توانمندی‌های این شرکت در خصوص فناوری‌های نانو سخنرانی توسط نماینده این شرکت با این موضوع در حفاری چا‌ه‌های نفت و گاز ارائه می شود.

آیا پس از پایان کنگره کارگروه‏ها به فعالیت ادامه می ‏دهند؟

بله؛ در آخرین جلسه شورای سیاستگذاری که با حضور مدیر عامل شرکت ملی نفت برگزار شد مقرر شد دبیرخانه تا کنگره بعدی فعال باشد و حداقل در هر ماه یک نشست برگزار و گزارشی از دستاوردها و اقدامها ارائه شود.

کد خبر 236314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =