روسیه و اوکراین درباره عرضه گاز در فصل تابستان مذاکره می کنند

روسیه و اوکراین در گفتگوهای دیروز در بروکسل به این توافق رسیدند که اواخر ماه مارس درباره "بسته تابستانی عرضه گاز" گفتگو کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از بروکسل/مسکو، روسیه و اوکراین در نشست روز دوشنبه (11 اسفند ماه) در بروکسل که با واسطه گری اتحادیه اروپا برگزار شد، به این توافق رسیدند که درباره "بسته تابستانی عرضه گاز مسکو به اوکراین" اواخر ماه مارس گفتگو کنند، ضمن آن که کی یف در این گفتگوها موفق شد که تضمین پرداخت نکردن نرخ گاز عرضه شده روسیه به مناطق شورشی این کشور را به دست بیاورد.

"بسته زمستانی" عرضه گاز روسیه به اوکراین که به واسطه اتحادیه اروپا میان مسکو و اوکراین امضا شد، اواخر ماه جاری میلادی منقضی می شود و مقامهای اروپا در حال واسطه گری برای عرضه گاز روسیه به اوکراین در فصل تابستان هستند.

ماروس سوسکوویچ، معاون رئیس کمیسیون اروپا که ریاست این گفتگوها را بر عهده داشت، گفت: یک نشست دیگر پیش از پایان ماه مارس برگزار خواهد شد و در این نشست درباره مقدمات اجرای بسته کنونی مذاکره خواهد شد.

وی افزود: ما موفق به حفظ و اجرای کامل بسته زمستانی عرضه گاز مورد نیاز اوکراین شدیم.

این مقام ارشد درباره نگرانیها درباره اختلال در عرضه گاز و تاثیر آن روی مشتریان اروپایی روسیه گفت: من مطمئن هستم که عرضه گاز روسیه به بازارهای اتحادیه اروپا پایدار باقی می ماند.

آلکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه نیز گفت که ما به توافق رسیده ایم که درباره عرضه گاز در فصل تابستان و موضوع های مرتبط با تزریق گاز به مخازن زیرزمینی ذخیره سازی گاز اواخر ماه مارس گفتگو کنیم.

شرکت نفتوگاز اوکراین نیز در بیانیه ای اعلام کرد که طرفها به این توافق رسیدند که اوکراین تنها بهای آن مقدار از حجم گاز تحویل داده شده در نقطه های دریافتی توافق شده با شرکت ترانزیت گاز اوکراین (اوکرترنس گاز) را به طرف روس پرداخت کند.

نواک نیز اظهارنظرهای مشابهی درباره شکایت اوکراین از تحویل گاز روسیه به مناطق شورشی دونتسک و لوهانسک اوکراین و بر اساس ضوابط توافق انجام گرفته بر اساس بسته زمستانی داشت.

سفوسکوویچ گفت: این موضوع بسیار پیچیده است و دوباره مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نواک پیش از آغاز گفتگوهای سه جانبه، اتهامهای اوکراین درباره تحویل کم گاز شرکت گازپروم به اوکراین را رد کرد و گفت: توافقنامه 4 ماهه زمستانی اوکراین می تواند هفته جاری منقضی شود.

نواک: روسیه و اروپا بر لزوم ازسرگیری گفتگوهای گازی آگاهی دارند

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس از بروکسل، آلکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه روز دوشنبه (11 اسنفدماه) پس از دیدار با ماروس سفکوویچ، معاون رئیس کمیسیون اروپا گفت: روسیه و اتحادیه اروپا هر دو بر لزوم از سرگیری گفتگوهای گازی آگاهی دارند.

وی پیش از آغاز گفتگوهای سه جانبه اعلام کرد: دستور جلسه نشست بروکسل نخست روی "اجرای بسته زمستانی" که 4 ماه از زمان امضای آن میان روسیه-اوکراین و اروپا می گذرد، متمرکز بود.

نواک در ادامه اعلام کرد که اگر اوکراین تنها به درخواست کم دریافت گاز اکتفا کند، پیش پرداختی که برای دریافت گاز از روسیه داده است، شاید تنها برای تحویل گاز تا پایان هفته جاری میلادی کافی باشد.

وی افزود: اگر اوکراین درخواست 10 میلیون مترمکعب در روز گاز را حفظ کند، پیش پرداختی که داده است برای حدود هفت روز یا برای تحویل گاز تا پایان هفته جاری کافی است.

اوکراین: روسیه به نقض توافقنامه بسته زمستانی ادامه می دهد

در همین حال، شرکت نفتوگاز اوکراین پیش از آغاز گفتگوهای سه جانبه روسیه-اوکراین-اتحادیه اروپا در بروکسل اعلام کرد که شرکت روسی گازپروم در حال نقض ضوابط توافقنامه عرضه زمستانی گاز به واسطه اتحادیه اروپاست.

آندری کوبولوف، مدیرعامل شرکت نفتوگاز گفت: در ماه فوریه گذشته، این توافقنامه توسط طرف روس نقض شد و گازی که ما پیش پرداخت آن را به طور کامل داده بودیم، به طور کامل تحویل داده نشد و نقض این توافق در ماه جاری میلادی نیز ادامه خواهد داشت.

وی افزود: این افت تحویل گاز لازم است که با افزایش تحویل گاز از اتحادیه اروپا به اوکراین جبران شود.

کد خبر 236316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =