لیتوانی قرارداد بلندمدت واردات گاز از روسیه را تمدید نمی کند

لیتوانی احتمال دارد قرارداد بلندمدت خود برای واردات گاز از روسیه را تمدید نکند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت دولتی انرژی لیتوانی (energy group Lietuvos Energija ) روز دوشنبه (11 اسفندماه) اعلام کرد: پس از منقضی شدن قرارداد بلندمدت واردات گاز لیتوانی از روسیه در پایان سال 2015 میلادی، این کشور احتمال دارد که دیگر این قرارداد را تمدید نکند.

واردات گاز لیتوانی از روسیه با خط لوله از 2.7 میلیارد مترمکعب در سال 2013 به 2.5 میلیارد مترمکعب در سال 2014 کاهش یافت که بخش عمده ای از این افت واردات به دلیل گرم بودن هوا و افزایش استفاده از زیست توده ها (biomass) در تولید سوخت گرمایشی بوده است.

با این حال، بهره برداری از پایانه شناور واردات ال ان جی لیتوانی در اواخر سال 2014 میلادی، چالش بزرگی برای شرکت روسی گازپروم بود و سبب شد تا انحصار این شرکت عرضه گاز به لیتوانی شکسته شود.

دالیوس میسینوس، مدیرعامل شرکت انرژی لیتوانی در بیانیه ای اعلام کرد: در گذشته، به منظور دریافت گاز از شرکت گازپروم، ما مجبور بودیم که حجم و قیمت گاز را تعیین کنیم، اما این شرایط تغییر کرده است و ما هم اکنون یک بازار جدید داریم.

وی افزود: وقتی که صحبت درباره قرارداد جدید عرضه گاز و قیمتها با شرکت گازپروم روسیه می شود، ما دیگر خود را گروگان هیچ کس نمی دانیم.

انتظار می رود که مصرف گاز در لیتوانی سال 2015 میلادی همانند سال 2014 میلادی به طور کلی حدود 1.1 میلیارد مترمکعب باشد.

این مقام ارشد اعلام کرد: بنابراین، حجم گازی که از گازپروم می خریم در مقایسه با پارسال، بیش از دوبرابر کاهش می یابد.

وی افزود: با در نظر گرفتن همه شرایط، ما نمی توانیم خطر امضای یک قرارداد بلندمدت گازی با قیمت ثابتی را با شرکت گازپروم بپذیریم.

لیتوانی هفته گذشته اعلام کرده بود که در حال بررسی واردات ال ان جی از آمریکاست.
کد خبر 236321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =