وزیر نفت عراق خواستار بازنگری در قراردادهای نفتی شد

وزیر نفت عراق بار مالی قراردادهای کنونی با شرکتهای خارجی را بسیار بالا عنوان کرد و خواستار بازنگری در این قراردادها و نیز تغییر ساختار پرداخت به شرکتهای خارجی شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عادل عبدالمهدی، وزیر نفت عراق، روز دوشنبه (11 اسفندماه) اعلام کرد که کشورش در حال بازنگری قراردادهای تولید نفت خود با شرکتهای بین المللی است زیرا افت قیمت نفت به این معنی است که بار مالی قراردادهای خدمات موجود غیر قابل تحمل است.

وزیر نفت عراق گفت که در حال مذاکره هستیم تا سهم دولت را در قراردادهای تولید نفت با شرکتهای بین المللی دوباره به 20 تا 25 درصد افزایش دهیم. سهم دولت عراق به تازگی تا پنج درصد پائین آورده شده بود.

سال گذشته عراق قرارداد تولید نفت با شرکتهای بی پی انگلیس، انی ایتالیا، و لوک اویل روسیه را اصلاح کرد به این شکل که هدف تولید نفت آنها را کاهش داد و سهم خود را در این قراردادها از 25 درصد به تنها پنج درصد رساند.

عراق همچنان که در اندیشه افزایش تولید نفت است، به دنبال پیشنهادهای تازه ای برای تغییر ساختار پرداخت به شرکتهای خارجی است. این شرکتها هم اکنون به ازای هر بشکه نفت اضافی که تولید می کنند مبلغی را از دولت عراق می گیرند.

عبدالمهدی در بیانیه ای که به دست رویترز رسید، اعلام کرد: پیشنهادهایی برای وابسته کردن مقدار سودآوری شرکتها به قیمت نفت مطرح شده است و موضوع در نظر گرفتن قیمت ثابت به ازای تولید هر بشکه اضافه نفت را حل می کند.

پیشنهاد دیگری که مطرح شده اینست که پرداختها، وابسته به کاهش هزینه های تولید نفت در شرکتها شوند.

کد خبر 236336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =