ظرفیت تولید نفت ایران روزانه 4 میلیون بشکه است

معاون وزیرنفت گفت: ظرفیت تولید کنونی نفت خام ایران حدود روزانه 4 میلیون بشکه است اما به دلیل تحریم و کاهش تکلیفی تولید کنونی به مراتب پایین تر است.

به گزارش خبرنگار شانا، رکن الدین جوادی صبح امروز (سه شنبه 12 اسفند) در دومین کنگره ملی صنعت حفاری با اشاره به این که تولید نفت ایران تا پایان برنامه پنجم توسعه و در ابتدای برنامه ششم به بیش از 4.7 میلیون بشکه در روز می رسد، گفت: هم اکنون ایران توان تولید روزانه 660 میلیون مترمکعب گاز را دارد و براساس برنامه ریزی صورت گرفته تا پایان برنامه پنجم توسعه این میزان تولید به بیش از یک میلیارد مترمکعب می رسد.

وی افزود: جدایی از آثار اقتصادی افزایش تولید نفت و گاز در درآمدهای کشور رسیدن به اهداف برنامه ریزی شده نیاز به برنامه ریزی، تدبیر و مدیریت دارد؛ به عنوان مثال، امسال با تدبیر و برنامه ریزی توانستیم 100 میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور (معادل 20 درصد) بیفزاییم.

مدیرعامل شرکت نفت ایران یکی از ساز و کارهای مهم برای تحقق عملی برنامه های تولید نفت و گاز در کشور را توجه به صنعت حفاری و خدمات مربوط به آن دانست و گفت: صنعت حفاری هم اکنون هزینه های سنگینی در فرآیند تولید به همراه دارد.

جوادی ورود به حفاری آبهای عمیق در دریای خزر با عمان را در سالهای آینده حتمی دانست و افزود: باید برای حضور در این صنعت، توجه ویژه و نگاه دراز مدت به حفاری آبهای عمیق داشت.

وی صنعت حفاری بومی کنونی در ایران را در مقایسه با قدمت تاریخ صنعت نفت، صنعتی جوان دانست و تصریح کرد: با خروج شرکتهای حفاری پس از انقلاب اسلامی، جوانان و متخصصان ایرانی توانستند روز به روز این صنعت را بومی تر کنند؛ اگرچه هم اکنون همچنان در بخش کالا و دکلهای حفاری و خدمات مربوط به آن به درجه قابل قبولی نرسیده ایم.

جوادی از فعالیت 140 تا 150 دکل دریایی و خشکی در ایران خبر داد و اظهار کرد: با توجه به نرخهای امروزی سهم حفاری از هزینه های تولید نفت و گاز در کشور سالانه حدود 4 میلیارد دلار برآورد می شود؛ به عبارت دیگر سهم صنعت حفاری از هزینه 15 میلیارد دلاری توسعه صنعت نفت ایران حدود 25 تا 30 درصد است، از این روز می طلبد ما جایگاه ویژه ای برای این صنعت درنظر بگیریم.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان این که امروزه جوانان و سرمایه گذران نیمه دولتی و خصوصی توجه ویژه ای به صنعت پیچیده حفاری دارند، گفت: هم اکنون 50 درصد از سهم حفاری چاههای نفت و گاز را در ایران را بخش خصوصی بر عهده دارد، این در حالی است که پیش از انقلاب اسلامی ایران 100 درصد حفاری از سوی شرکتهای خارجی انجام می شد.

وی با اشاره به افت طبیعی تولید 300 هزار بشکه ای سالانه مخازن نفتی در ایران افزود: برای جبران این افت تولید و رسیدن به ظرفیت تولید سالانه 4.7 میلیون بشکه باید سالانه 400 تا 500 حلقه چاه جدید در میدانهای نفتی ایران حفاری شود.

جوادی نوسازی ناوگان حفاری، دستیابی به فناوریهای جدید حفاری، مدیریت بهتر شرکتهای خدمات حفاری، تعریف رابطه تازه میان شرکتهای حفاری و کارفرمایان و تغییر رویه روزمزد به کارمزد در قراردادهای حفاری را از زمینه های لازم برای کاهش زمان و هزینه در عملیات حفاری اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران مشکلات در بخش مهندسی حفاری را مهمترین عامل تأخیر در برنامه های حفاری چاههای نفت و گاز دانست و گفت: راز موفقیت شرکتهای حفاری خصوصی حضور در بازارهای جهانی است؛ در این میان وجود طرحهای توسعه ای در کشورهای همسایه می تواند یکی از بازارهای مناسب برای این شرکتها باشد.

کد خبر 236350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =