کسری مالی مکزیک در ماه ژانویه افزایش یافت

وزارت دارایی مکزیک روز دوشنبه (11 اسفند ماه) از افزایش کسری مالی این کشور در ماه ژانویه سال 2015 میلادی به دلیل افت قیمتهای نفت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت دارایی مکزیک روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که افت قیمت نفت و در پی آن کاهش درآمدهای نفتی سبب پایین آمدن درآمدهای دولت و در نتیجه افزایش کسری مالی این کشور در ماه ژانویه سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال شد. 

به گفته وزارت دارایی مکزیک، کسری مالی این کشور در ماه ژانویه 91.5 میلیارد پزو (معادل 6.1 میلیارد دلار) بود که در مقایسه با کسری مالی 4.9 میلیارد پزویی در ماه ژانویه سال گذشته افزایش داشته است.

بر اساس بیانیه این وزارتخانه، درآمد مالیاتی مکزیک در این ماه افزایش یافت اما در پی کاهش 43.5 درصدی درآمدهای نفتی این کشور به دلیل افت تولید، مجموع درآمد مکزیک 3.4 درصد کاهش یافت.

وزارت دارایی این کشور همچنین اعلام کرد که تولید نفت مکزیک در ماه ژانویه در مقایسه با مدت مشابه پارسال 6.5 درصد کاهش یافته است.

در همین حال، میانگین قیمت نفت خام مکزیک در این ماه به 52 دلار و 40 سنت در هر بشکه رسید که پایینتر از میانگین قیمت نفت این کشور در ماه ژانویه سال 2014 میلادی است. نفت خام مکزیک در ماه ژانویه سال گذشته با میانگین قیمت 91 دلار و 80 سنت در هر بشکه معامله شد. 

بنا بر این گزارش، میانگین قیمت نفت مکزیک در ماه ژانویه سال جاری کمتر از میزان در نظر گرفته‌شده در بودجه سال 2015 این کشور یعنی 79 دلار در هر بشکه است. 

وزارت دارایی مکزیک اواخر ماه ژانویه برنامه مخارج خود را برای سال 2015 میلادی معادل 0.7 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور کاهش داد.

افت تولید نفت مکزیک سبب شد تا بسیاری از اقتصاددانان پیش‌بینی کنند که بودجه سال جاری با کاهش بیشتری روبرو می‌شود. 

در پی عرضه بیش از حد نفت در بازارهای جهانی و همچنین افت تقاضای این محصول از سوی مصرف‌کنندگان، قیمتهای نفت از ماه ژوئن سال گذشته تاکنون با کاهش حدود 50 درصدی روبرو شده است.

افت قیمتهای نفت، درآمد کشورهای صادرکننده را کاهش داد و سبب شد تا بسیاری از این کشورها در بودجه خود بازنگری کنند و قیمت در نظر گرفته‌شده نفت در بودجه سال جاری را کاهش دهند.

کد خبر 236355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =