تشکیل کارگروه ملی با عضویت 11 دستگاه اجرایی برای مقابله با ریزگردها

هیئت دولت فهرست طرح‌ها و اقدامات اجرایی کوتاه مدت پیشگیری و مقابله با آثار زیان بار ریزگردها در سالهای (1394-1393) را تعیین کرد.

به گزارش شانا، براساس تصمیم هیئت دولت، کارگروهی در سطح ملی با عضویت نمایندگان 11 وزارتخانه و سازمان برای هماهنگی، بررسی و تدوین برنامه‌های میان مدت و بلندمدت پیشگیری و مقابله با آثار ریزگردها با مسئولیت وزارت کشور تشکیل می‌شود.

برنامه‌های میان مدت و بلندمدت پیشگیری و مقابله با آثار ریزگردها با پیشنهاد کارگروه مذکور و تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.

همچنین براساس این مصوبه، وزارت نیرو با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است نسبت به احیای تالابهای استان خوزستان، اطلاع رسانی جوامع محلی و جلب مشارکتهای مردمی اقدام کند.

بانک مرکزی نیز موظف شده است از طریق بانکهای عامل، مبلغ دویست و چهل میلیارد ریال به صورت تسهیلات ارزان قیمت با سود و کارمزد هفت درصد را به منظور کمک به عایق سازی منازل جهت جلوگیری از ورود گرد و غبار و تجهیز سیستم حمل و نقل عمومی به سامانه‌های مناسب تهویه هوا در اختیار استانداری خوزستان قرار دهد تا به متقاضیان پرداخت شود.

متن مصوبه هیئت دولت به شرح زیر است:

1- فهرست طرح‌ها و اقدامات اجرایی کوتاه مدت پیشگیری و مقابله با آثار زیان بار ریزگردها در سالهای (1394-1393) به شرح جداول پیوست که تایید شده به مهر دفتر هیئت دولت است، تعیین می‌شود و با پیشنهاد کارگروه موضوع بند (8) این تصویب نامه و تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور قابل اصلاح است.

2- برنامه‌های میان مدت و بلندمدت پیشگیری و مقابله با آثار ریزگردها با پیشنهاد کارگروه موضوع بند (8) این تصویب نامه و تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

3- وزارت نیرو با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است نسبت به احیای تالابهای استان خوزستان، اطلاع رسانی جوامع محلی و جلب مشارکتهای مردمی اقدام کند.

4- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است از طریق بانکهای عامل، مبلغ دویست و چهل میلیارد (000ر000ر000ر240) ریال به صورت تسهیلات ارزان قیمت با سود و کارمزد هفت درصد را به منظور کمک به عایق سازی منازل جهت جلوگیری از ورود گرد و غبار و تجهیز سیستم حمل و نقل عمومی به سامانه‌های مناسب تهویه هوا در اختیار استانداری خوزستان قرار دهد تا با هماهنگی دستگاههای اجرایی ذیربط به متقاضیان پرداخت شود، یارانه سود تسهیلات پرداختی با اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، از محل اعتبارات مصوب تأمین خواهد شد.

5- وزارت جهاد کشاورزی مکلف است نسبت به برنامه ریزی، توسعه و ترویج شورورزی و استفاده از آبهای شور جهت کشت گیاهان مقاوم به شوری در مناطق ذی ربط اقدام کند.

6- وزارت امور خارجه مکلف است با مشارکت دستگاههای تخصصی در زمینه همکاری دو جانبه و منطقه‌ای جهت مقابله با آثار گرد و غبار با کشورهای منطقه و سازمانهای بین‌المللی اقدام کند.

7- سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف است همکاری لازم را در اطلاع رسانی اقدامات مربوط به این تصویب نامه انجام دهد.

8- به منظور هماهنگی و نظارت بر حسن اجرای این تصویب نامه و بررسی و تدوین برنامه‌های میان مدت و بلندمدت پیشگیری و مقابله با آثار ریزگردها، کارگروهی با مسئولیت وزارت کشور و عضویت نمایندگان وزارتخانه‌های نیرو، نفت، جهادکشاورزی (سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور)، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امورخارجه و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمانهای حفاظت محیط زیست (دبیر کارگروه) و مدیریت و برنامه ریزی کشور و صدا و سیما و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در سطح ملی ایجاد می‌شود، دستگاههای اجرایی ذیربط مکلفند گزارش عملکرد طرح‌های این تصویب نامه را در مقاطع سه ماهه به کارگروه مذکور ارایه کنند.

تبصره- به منظور هماهنگی و نظارت بر حسن اجرای عملیات یادشده، کارگروه استانی با مسئولیت استاندار و نمایندگان واحدهای استانی متناظر دستگاههای مذکور در این ماده در استانهای ذیربط تشکیل می‌شود.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری این مصوبه را در تاریخ 1393/12/06 برای اجرا به وزارتخانه‌های نفت، جهاد کشاورزی، نیرو، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، راه و شهرسازی کشور، امورخارجه، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرد.

کد خبر 236384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =