پادشاه عربستان نظارت مستقیم بر راهبرد نفتی کشورش دارد

آینده نفتی عربستان پس از بازنشستگی علی النعیمی هنوز در هاله ای از ابهام است اما آنچه مشخص است اینست که ملک سلمان با تغییرات اخیر خود در تیم نفتی عربستان، نظارت کاملی بر راهبردهای نفتی کشورش دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تغییرات جزئی در تیم سیاستگذاری انرژی عربستان از زمان روی کار آمدن پادشاه جدید این کشور در ماه ژانویه 2015 به حلقه پادشاهی این کشور اجازه دخالت بیشتری در مقایسه با دولتهای پیشین، در سیاستهای نفتی این کشور می دهد.

چشمگیرترین تغییر در تیم نفتی عربستان، ارتقای شاهزاده عبدالعزیز، پسر ملک سلمان پادشاه عربستان، از دستیار وزیر نفت به سمت معاونت وزیر نفت این کشور بود. شاهزاده عبدالعزیز مدتها عضو هیئت نمایندگی عربستان در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و دستیار علی النعیمی، وزیر نفت این کشور بود.

ملک سلمان در روزی که شاهزاده عبدالعزیز را به سمت معاون وزیر نفت منصوب کرد، شورای عالی نفت عربستان را منحل نمود و به جای آن شورای دیگری به نام شورای عالی توسعه اقتصادی تشکیل داد و پسر دیگرش، شاهزاده محمد بن سلمان را به ریاست آن گماشت.

این تغییرات به هیچ عنوان نشانی از تغییرات اساسی در اتخاذ تصمیمهای نفتی عربستان ندارد و حتی نفوذ علی النعیمی، وزیر کهنه کار نفت این کشور را تحت تاثیر نمی برد.

با وجود این، پادشاه جدید عربستان به شکل واضحی در حال زمینه سازی برای ایجاد تغییرات نسلی در نحوه توسعه راهبردهای انرژی و اقتصادی ریاض است.

سداد الحسینی، مشاور انرژی و یکی از مدیران پیشین آرامکو، گفت: این اقدامها تضمین می کند که، راهبردهای داخلی چه توسط شاهزاده محمد و شورای اقتصاد اتخاذ شود و چه راهبردهای بین المللی نفتی به وسیله شاهزاده عبدالعزیز، همه از نزدیک به وسیله ملک سلمان کنترل می شوند.

گمانه زنیهای مختلفی از زمان بازنشستگی النعیمی و جانشین وی وجود دارد. برخی معتقدند که خانواده آل سعود  پست وزارت نفت را چنان مهم تلقی می کند که از این واهمه دارد که گماردن یک شاهزاده به این سمت توازن قدرت خاندان را از میان ببرد و راهبرد نفتی کشور را قربانی سیاست زدگی شاهزاده های خویش کند.

عربستان از سال 1960  تا کنون تنها چهار وزیر نفت داشته است که هیچ یک از آنها عضو خاندان سلطنتی نبوده اند.

از سوی دیگر، برخی سیاستمداران و منابع عربستانی معتقدند که سابقه نسبتا طولانی شاهزاده عبدالعزیز در وزارت نفت ممکن است به این عقیده که گماردن یکی از اعضای خانواده سلطنتی به سمت وزارت نفت غیر ممکن است، غلبه کند.

بر اساس حکم سلطنتی که در انتهای ماه ژانویه 2015 برای شاهزاده عبدالعزیز صادر شد، این پادشاه که اکنون در میانه 50 سالگی خود است به سمت "معاون وزیر نفت و منابع طبیعی در جایگاه وزیر" منصوب شد.

یک سیاستمدار عربستانی اظهار کرد: این حکم گمانه زنی در مورد اینکه این اقدام به معنی انتصاب عبدالعزیز به عنوان وزیر نفت آینده عربستان است را بیشتر کرد.

وی ادامه داد: پیش از این حکم، همه فکر می کردند که خالد الفالح (مدیرعامل آرامکو) 90 درصد و عبدالعزیز تنها 10 درصد شانس داشته باشند، اما اکنون ماجرا عوض شده است.

هر چه که در ذهن ملک سلمان در مورد آینده عبدالعزیز باشد، این مشخص است که عبدالعزیز در کنار اشخاصی مانند الفالح یکی از اعضای تیم نفتی عربستان باقی می ماند.

 

 

کد خبر 236397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =