۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۱۲
  • کد خبر: 236404
مکزیک شرایط قراردادهای نفتی را تغییر می‌دهد

مکزیک شرایط قراردادهای بلوکهای نفتی را که قرار است در سال جاری به مزایده گذاشته شود، تغییر می‌دهد، اقدامی که در پاسخ به انتقاد شرکت‌کنندگان احتمالی مبنی بر کاهش قیمتهای نفت و دشوار شدن شرایط اصلی انجام می‌گیرد.

به گزارش شبکه خبری بلومبرگ، لوئیس ویدگارای، وزیر دارایی مکزیک، روز دوشنبه (11 اسفند ماه) در جریان یک اجلاس انرژی در لندن گفت: مقامهای این کشور روز جمعه شرایط مالی جدید قراردادهای پروژه‌های واقع در آبهای عمیق را اعلام می‌کنند.

ویدگارای که پس از سخنرانی باب دادلی، مدیرعامل شرکت بی‌پی، در این اجلاس صحبت کرد، ضمن تأکید بر اظهارات شرکتهای آکسیدنتال پترولیوم و آلفا ساب مکزیک، تصریح کرد: شرایط باید کمی رقابتی‌تر شود.

وی افزود: تغییر اساسی در شرایط مالی اینست که مطمئن شویم تطبیق سازوکار سهم بیشتری را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند که بدون شک مهمترین انتقادی بود که در دور نخست مزایده‌ها شنیده می‌شد. ما می‌خواهیم مطمئن شویم که قراردادها رقابتی هستند.

 پیش از سقوط قیمتهای نفت به پایینترین سطح از سال 2008 میلادی تاکنون، مکزیک قراردادهای مشارکت در تولید را تنظیم کرد که شامل 60 درصد از میزان هزینه بازیافت و 25 درصد از ظرفیت تولید در سال نخست می‌شود.

استفان شازن، مدیرعامل شرکت آکسیدنتال ، روز 29 ژانویه (پنجشنبه نهم بهمن ماه) اعلام کرد که ترجیح می‌دهد در توسعه پروژه‌های آمریکا حضور یابند تا این که وقت خود رابا قراردادهای مضحک مکزیک هدر دهند.   

دونکن وود، مدیر موسسه مکزیک در مرکز دانشجویان وودرو ویلسون اینترنشنال، در تماسی تلفنی از واشنگتن، گفت: با توجه به چنین شرایطی، سرمایه‌گذاری در مکزیک معنایی ندارد زیرا با سرمایه‌گذاری در مناطق دیگر منافات دارد.

مکزیک سال 2013 میلادی قانونی را تصویب کرد که با پایان دادن به انحصار شرکت دولتی نفت پمکس در تولید انرژی، زمینه حضور شرکتهای خارجی را در توسعه میدانهای این کشور فراهم می‌کرد. دولت مکزیک پیش‌بینی می‌کند که اصلاح قانون انرژی این کشور سبب جذب 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تا سال 2018 میلادی شود. 

کارلوس زپدا، رئیس کمیسیون ملی هیدروکربن مکزیک، روز دوشنبه اعلام کرد که جزئیات قرارداد اولیه نخستین دور مزایده بلوکهای نفتی مکزیک در ماه دسامبر اعلام شد و تا روز 29 ماه مه (هشتم خرداد ماه) نهایی نمی‌شود.

وی تصریح کرد که برندگان این مزایده اواسط ماه ژوئیه اعلام می‌شوند.

بنا بر این گزارش، شرکتهای شورون و اکسون موبیل در میان 25 شرکتی هستند که دسترسی به اطلاعات مربوط به زمین‌شناسی و لرزه‌نگاری بلوکهای آبهای کم عمق این مزایده را خریده‌اند.

لوردس ملگار، معاون وزیر انرژی مکزیک، روز دوشنبه در مکزیکوسیتی اعلام کرد که حتی با وجود کاهش قیمتهای نفت، همچنان شاهد تمایل شرکتهای بین‌المللی برای حضور در بخش انرژی این کشور هستند.

کد خبر 236404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =