اختصاص تمام ظرفیت نفتکشهای ایرانی به حمل نفت تولید داخل

مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران گفت: با توجه به اینکه به دلیل تحریمها، کل ظرفیت ناوگان ملکی اختصاصا در اختیار صادرات نفت خام و سایر فرآورده های نفتی کشور است و به همین دلیل این شرکت از نوسانات بازار بین المللی تا حدود زیادی مصون مانده است.

به گزارش شانا، نصرالله سردشتی مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران، درباره تاثیر کاهش قیمت نفت در فعالیت نفتکشهای ایرانی، گفت: نرخ اجاره و کرایه حمل نفتکشها براساس قرارداد منعقده و طبق فرمول توافقی خاصی انجام می پذیرد و به همین دلیل از تحولات پرشتاب بازار، کمتر متأثر می شود.

وی خاطرنشان کرد: تنظیم سرعت کشتیها و استفاده از زمان مناسب جهت انجام تعمیرات ادواری از جمله راهبردهای شرکت ملی نفتکش ایران در استفاده بهتر از تحولات بازار با توجه به نوسانات قیمت نفت است.

مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران با اشاره به تاثیر قیمت نفت بر فعالیت نفتکشها در عرصه بین المللی، گفت: کاهش بهای نفت بر مناطق عرضه و تقاضا تأثیری فوری دارد به عنوان مثال کاهش شدید بهای نفت تأثیری منفی بر تولید شیل آمریکا برجای گذاشته، چنانچه بسیاری از پروژه های اکتشافی پرهزینه آبهای عمیق را به حالت تعویق درآورده اند.

وی افزود: اساسا سقوط بهای نفت باعث تولید بیشتر تولیدکنندگان خلیج فارس شده به طوری که برداشت محموله ها از خلیج فارس جایگزین برداشت از آمریکا و بقیه کشورها شده است.

سردشتی ادامه داد: با توجه به موارد فوق، حمل نفت خام از خلیج فارس رونق گرفته و این در حالی است که کاهش قیمت سوخت و افزایش کرایه حمل نیز باعث شده تا مالکان از سود مناسبی برخوردار شوند.

مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران، ادامه داد: به طور اجمالی، پایین بودن قیمت نفت، تولید نفت شیل را غیرمنطقی می کند و از طرفی دیگر واردات آمریکا بیشتر شده تا بتواند این تعادل را در بازار داخلی حفظ کند.

سردشتی با بیان اینکه تولید نفت خام یک فاکتور مهم و اثربخش در بازار تانکرها است، خاطرنشان کرد: بهای نفت و نرخ اجاره کشتیهای نفتکش اساساً کار دشواری است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر درباره بهای نفت خام پیش بینی ضعیفی وجود دارد، گفت: البته از ماه اکتبر تاکنون منحنی پیش خرید نفت دوباره تغییر کرده به طوری که قیمت فروش نفت تحویلی برای آینده بالاتر از قیمت های فروش فوری است که این امر موجب حمایت از بازار نفتکشها می شود.

مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران، ادامه داد: از سوی دیگر دیدگاهی وجود دارد که بر پایداری قیمتهای پایین نفت برای یک دوره زمانی تأکید می کند.

سردشتی گفت: اگر عربستان مصمم باشد در تولید نفت شیل آمریکا کاهش ایجاد کند، لازم است قیمت فعلی نفت برای یک دوره نسبتاً طولانی ثابت بماند.

مدیر بازرگانی شرکت ملی نفتکش ایران، افزود: البته از آنجا که در بهترین حالت دورنمای کلی اقتصادی چندان مطلوب نیست لذا احتمال کمی وجود دارد که تقاضای فعلی بتواند ذخایر مازاد بازار را جذب کند.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر سال جاری (2015) از لحاظ رشد و توسعه نفتکش های با محدودیت روبه رو است که در این شرایط احتمالا استفاده از نفتکشها به صورت مخزن ادامه می یابد و اما در مورد نرخ اجاره کشتیها در سال جاری، رشد ناوگان محدودی پیش بینی می شود.

بر اساس گزارش ایرنا، سردشتی با بیان اینکه دورنمای آینده برای نرخ اجاره کشتی ها کمی مثبت تر به نظر می رسد، گفت: همانطور که قبلاً اشاره شد بهای پایین نفت برای تولید نفت خاورمیانه امتیازی محسوب می شود، لذا دورنمای اجاره نفتکش ها اندکی بهتر به نظر می رسد.

کد خبر 236409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =