قزاقستان واردات سوخت از روسیه را ممنوع می‌کند

قزاقستان در نظر دارد از فردا واردات بنزین و گازوئیل از روسیه را بطور موقت ممنوع کند.

به گزارش پایگاه خبری آذرنیوز، «مقزوم میرزاقا علی‌اف»، معاون وزیر انرژی قزاقستان اعلام کرد که این کشور از پنجشنبه (14 اسفند ماه 93) واردات بنزین و گازوئیل از روسیه را ممنوع می‌کند.

میرزاقا علی‌اف با تاکید بر آنکه این ممنوعیت برای یک دوره 45 روزه است، افزود: دو کشور سال قبل میلادی توافق کردند تا قزاقستان یک میلیون و 100 هزار تن گازوئیل و حدود 760 هزار تن گازوئیل از روسیه وارد کند که قزاقستان در آغاز سال 2015 بخش عمده این حجم را وارد کرده است.

وی دلیل اعمال ممنوعیت موقت در واردات بنزین و گازوئیل از روسیه را اطمینان از حفظ سهمیه این کشور برای مدت باقیمانده از سال جاری میلادی و جلوگیری از بروز کمبود سوخت در قزاقستان اعلام کرد.

میرزاقا علی‌اف با تاکید بر آنکه ممنوعیت موقت واردات سوخت از روسیه، تاثیری بر قیمت این فرآورده‌ها ندارد گفت: وزارت انرژی برای بنزین و گازوئیل سقف قیمتی مشخص کرده است و بنابراین ممنوعیت 45 روزه تاثیری بر قیمت‌ها نمی‌گذارد.

پالایشگاه‌های داخلی قزاقستان تنها قادر به تولید 60 درصد از نیاز این کشور به سوخت هستند و 40 درصد باقی از سایر کشورها و به خصوص روسیه وارد می‌شود.

کارشناسان معتقدند قزاقستان برای حل مشکلات خود در حوزه انرژی باید اقدام به نوسازی پالایشگاه‌های خود و افزایش ظرفیت آنها کند.

کد خبر 236430

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =