۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۷
  • کد خبر: 236444

در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از روزنامه دنیای اقتصد، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌ است. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌ است.

بازار سهام
سد 64 هزار واحدی در برابر شاخص طی معاملات روز گذشته، شاخص کل بورس تهران با رشد 41واحدی (معادل 06/ 0 درصد) در رقم 63 هزار و 996 واحد متوقف شد. در حالی‌که شاخص کل در ساعات ابتدایی وارد کانال 64 هزار واحدی شده بود، در نهایت نتوانست در این کانال دوام آورد و در یک قدمی آن ایستاد.

در این میان، به رغم رشد شاخص کل، افت 2/ 0 درصدی شاخص کل هم وزن مشاهده شد (افت صنایع کوچک بورسی در مقابل رشد نمادهای شاخص‌ساز). در این شرایط، مذاکرات هسته‌ای در مونترو سوئیس در حال برگزاری است که بازار سرمایه در انتظار خبرها و نتایج این مذاکرات است؛ کاهش اندک حجم معاملات گواهی بر این ادعا است. از سوی دیگر، به گفته مسوولان، نمادهای پالایشگاهی تا پایان سال جاری به بازار برمی گردند و باید منتظر واکنش بازار به بازگشایی این نمادها در پایان سال نیز بود.

بازار ارز
افت در شرایط انتظاری روز گذشته، هر دلار آمریکا با افت 10 تومانی به قیمت 3 هزار و 420 تومان معامله شد. مذاکرات هسته‌ای بین دیپلمات‌های کشورمان و آمریکا در حال برگزاری است؛ در این رابطه، به گفته دکتر ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، در صورت لغو تحریم‌ها امکان توافق هسته‌ای تا پایان هفته وجود دارد که این موضوع امیدواری برای رسیدن به توافق جامع را افزایش داده و منجر به افت روز گذشته قیمت‌ها شده است.

با این حال، سابقه تمدید زمان مذاکرات در دوره‌های گذشته، به رغم خبرهای مثبت آن دوره‌ها باعث شده است که بازار ارز بیشتر در حالت انتظاری با تغییرات محدود قیمتی باشد. از سوی دیگر، کف 3400 تومانی نیز در مقابل افت بیشتر قیمت‌ها مقاومت نشان می‌دهد و به نظر نمی‌رسد خوش‌بینی توافق هسته‌ای به تنهایی بتواند این مرز حمایتی را شکست دهد.

بازار سکه
افت سکه همراه با اونس و دلاردیروز، هر سکه طرح جدید با افت 9 هزار تومانی به قیمت 983هزار تومان معامله شد. در این شرایط، با توجه به تقاضای پایان سال، واکنش سریع قیمت سکه به عوامل اثرگذار مشاهده می‌شود. به این ترتیب، با افت قیمت اونس طلای جهانی و افت قیمت دلار، همچنان حباب در قیمت سکه (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی سکه) مشاهده می‌شود که همچنان بر تقاضای فصلی تاکید دارد.

بنابراین، در صورتی که قیمت سکه ناشی از عوامل اثرگذار با افت بیشتری روبه‌رو‌ شود، احتمال افزایش تقاضا در قیمت‌های پایین وجود دارد و می‌تواند از قیمت سکه در بازار داخل حمایت کند (افزایش اندازه حباب سکه). در این شرایط، بازار ارز همچنان در انتظار خبرهای هسته‌ای و اونس نیز با مقاومت 1200 دلاری مواجه است، همچنان انتظار واکنش سریع سکه به تغییرات عوامل مزبور وجود دارد.

بازار طلای جهانی
مقاومت اونس طلا بالای 1200 دلاراونس طلا در حالی تحت فشار برخی عوامل بازاری مثل رشد بورس‌های جهانی و شاخص دلار آمریکا بود که همچنان در سطح روانی 1200 دلاری مقاومت نشان داد. به این ترتیب تا ساعت 16، نوسانات فلز زرد در محدوده 1212-1206 دلاری رقم خورد. گرچه اکنون بسیاری از کارشناسان معتقدند بانک مرکزی آمریکا نباید نرخ بهره را در سال جاری افزایش دهد، اما به گزارش «رویترز» 7 نفر از 17 عضو فدرال رزرو همچنان خواستار باقی ماندن گزینه «افزایش نرخ بهره تا ماه ژوئیه» روی میز هستند.

از سوی دیگر، کاهش نرخ بهره در چین احتمال تداوم بهبود اوضاع اقتصادی این کشور به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده شمش طلا را تقویت می‌کند که برای این فلز زرد مثبت است. در این میان، نشست بانک مرکزی اروپا روز پنج‌شنبه و آمار اشتغالزایی آمریکا روز جمعه مهم‌ترین رویدادهای هفته جاری هستند.

بازار اوراق مسکن
حفظ سطوح 80 هزار تومانی «تسه»هادیروز، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 92 (تسه 9201) با 7/ 1درصد کاهش به قیمت 78 هزار و 528 تومان معامله شدند. به این ترتیب، مشابه چند ماه اخیر قیمت این اوراق در محدوده 80 هزار تومانی به نوسانات آرام خود ادامه دادند. اوراق تسهیلات مسکن که از حدود زمستان سال گذشته جهش قیمتی بالایی را تجربه می‌کردند، اکنون با اعمال قوانین و فروکش هیجانات روند آرامی را سپری می‌کنند.

به عبارت دقیق‌تر، سال گذشته افزایش سقف وام مسکن از 20 به 35 میلیون تومان موجب جهش قیمتی «تسه»ها شد؛ در این شرایط، برخی با هدف سفته‌بازی وارد این بازار شده و نوسانات قیمتی را تشدید کردند. بنابراین، شرکت فرابورس با اعمال محدودیت‌هایی (مثل عدم امکان خرید بیش از 90 برگه توسط هر کد معاملاتی و عدم اجازه فروش تا 2 ماه پس از خرید) سفته‌بازی را به حداقل رساند.

بازار نفت
کاهش اختلاف نفت WTI و برنت دیروز ساعت 16، نفت خام آمریکا به قیمت 4/ 50 دلار معامله ‌شد. این در حالی بود که اختلاف قیمتی این نفت با نفت برنت اندکی کاهش یافت. مهم‌ترین علت این امر، واکنش بازار نفت به اظهارات وزیر خارجه کشورمان بود که توافق هسته‌ای را تا پایان این هفته عملی دانست.

بر اساس اظهارات قبلی وزیر نفت کشور، ایران می‌تواند در صورت لغو تحریم‌ها در کمتر از دو ماه یک میلیون بشکه در روز صادرات خود را افزایش دهد که این موضوع افت 5 درصدی نفت برنت را در ساعات پایانی روز دوشنبه رقم زد. دیروز اما، بهبود آمار اقتصادی چین و اروپا و همچنین رشد بازارهای سهام (سیگنال افزایش تقاضای نفت) از قیمت‌ها حمایت کردند و هر دو نفت حول مرزهای حمایتی خود یعنی 50 دلاری برای WTI و 60 دلاری برای برنت حرکت کردند.

کد خبر 236444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =