بایسته های سیاسی در میانه مذاکرات

در پایان جنگ دوم جهانی چرچیل نخست وزیر وقت بریتانیا که کشورش در نتیجه عوارض و ویرانیهای جنگ، دیگر یک قدرت جهانی نبود، با پیش کشیدن تئوری پرده آهنین ، کل غرب را روبروی دشمنی جدید قرار داد و شوروی و بلوک شرق را به عنوان این دشمن مطرح کرد و به این وسیله موفق شد نوعی اتفاق را در بلوک غرب به وجود آورد.

پتانسیل این دشمنی گرچه در باطن روابط میان غرب و شرق وجود داشت، اما تا آن زمان به طور جدی مطرح نبود. چرچیل با این ابزار موفق شد؛

ـ نخست یک همپیمانی را میان کشورهای بلوک غرب به وجود آورد که نتیجه آن قرار گرفتن بریتانیا در کنار قدرتهای زمان بود.

ـ دیگر آن که اعتبارات و بودجه های لازم را برای بازسازی کشورش در چارچوب طرح موسوم به مارشال جذب کند.

ـ سوم، وحشتی را از امپراتوری رو به ایجاد شرق به وجود آورد که کشورهای محوری بلوک غرب و کشورهای اقماری را هم جذب آن کرد.  

با این ترفند، چرچیل توانست بازسازی کشورش را با هزینه دولت آمریکا تقریبا رایگان انجام دهد، هرچند که این بازسازی به قیمت هزینه های عجیب و غریبی برای غرب تمام شد.

ـ چهارم آن که باتوجه به نیاز آمریکا به همپیمان قدرتمند در مبارزه با بلوک شرق، بازسازی چهره بریتانیا را به عنوان یک قدرت جهانی با کمک ایالات متحده آمریکا عملی کرد.

همه اینها و مباحث دیگری که می توان مطرح کرد، جهان را وارد فاز شگفت انگیزی کرد که به آن جنگ سرد می گویند و هزینه های زیادی را به غرب به لحاظ مادی و معنوی تحمیل کرد که جنگ ویتنام، جنگ کره و... بخشی از خسارات آن بود. در عوض چرچیل و بریتانیا به اهداف خود نائل آمدند و بریتانیای امروز، محصول این فرآیند است.

آنچه گفته شد، تنها نکته ای اشاره وار بود به یک بازی که اکنون نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در قبال گفتگوهای ایران با قدرتهای جهانی آغاز کرده است و می توان الگوی رفتاری چرچیل را پشت آن دید.

ایران با یک نرمش قهرمانانه در گفتگو با قدرتهای جهانی، بهانه آنها را از دستشان گرفته است. در این میان نتانیاهو می کوشد با ساختن شبحی دروغین از جنگ طلبی ایران، نه تنها قدرتهایی را که از شکل حامی به منتقد جدی او بدل شده اند، با خود همراستا کند، بلکه تصویر خود و رژیم صهیونیستی را هم با این ترفندمظلوم نمایانه تغییر دهد. هم در داخل، دولت خود را در انتخابات آتی پیش بیندازد و هم در عرصه جهانی به شکلی که گفته شد، به ابهامات درباره برنامه هسته ای ایران دامن بزند.

منطق گفتگو و اداره درست رفتار ایران در این وقت حساس از مذاکرات می تواند ابتکار دشمن صهیونیست را خنثی کرده و نتیجه را به ضرر او کند.

در حقیقت ایران با هوشیاری همه جناحها و با ملی دیدن روند مذاکرات می تواند دشمن را ناکام گذاشته، به هدف خود برسد.

در این مقطع به نظر می رسد لازم باشد همه جناحها با پرهیز از سهم خواهی از گفتگوها در این پروژه ملی که تحت نظارت کامل مقام معظم رهبری به نقطه های قابل اتکایی رسیده است، مشارکت معنوی کنند تا دشمن بیش از پیش شکست خورده و ناتوان به پستوهای تاریخ هدایت شود.

 

حمیدرضا زاهدی

کد خبر 236457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =