دور جدید امتیازهای نفتی برزیل تا نیمه دوم سال 2015 به تعویق افتاد

وزیر معادن و انرژی برزیل روز سه‌شنبه (12 اسفند ماه) از برگزاری سیزدهمین دور واگذاری امتیازهای نفت و گاز در نیمه دوم سال 2015 میلادی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ادواردو براگا روز سه‌شنبه اعلام کرد که سیزدهمین دور واگذاری امتیازهای اکتشاف و تولید نفت و گاز طبیعی برزیل، در نیمه دوم سال جاری برگزار می‌شود.

دولت برزیل در نظر داشت اوایل ماه مه مزایده را برگزار کند اما به پیشنهاد آژانس نفت، گاز طبیعی و سوخت‌زیستی این کشور تاریخ آن را به تعویق انداخت.

آژانس نفت، گاز طبیعی و سوخت‌زیستی برزیل به دلیل کاهش اخیر قیمتهای نفت و همچنین مشکلات مالی شرکت دولتی نفت پتروبراس، که 84 درصد از تولید نفت این کشور را در اختیار دارد، نسبت به این تأخیر انتقاد کرد. 

براگا در جمع خبرنگاران در برازیلیا گفت: مردم امیدوار هستند که پتروبراس در این پروژه‌ها حضور داشته باشد اما این مزایده همانند مناطق سب سلت به مشارکت این شرکت نیازی ندارد.

این مزایده شامل واگذاری امتیازهای اکتشاف و تولید نفت در مناطقی خارج از حوزه سب سلت است. شرکتها در ازای دریافت امتیاز باید برای تولید هر بشکه نفت، مبلغی را به دولت برزیل پرداخت کنند و برنامه سرمایه‌گذاری و توسعه این کشور را نیز بپذیرند.

این حوزه منابع عظیم نفتی در اختیار دارد که در عمق بستر دریا زیر لایه‌ای از نمک قرار گرفته است. دست‌کم 30 درصد از سهم تمامی توسعه‌های جدید در این منطقه متعلق به شرکت پتروبراس است و شرکتهایی که برنده امتیازهای یک حوزه می‌شوند، باید از نفت تولیدی، سهمی را به دولت برزیل بدهند تا خود برای فروش نفت اقدام کند.  

این منطقه به همراه میدانهای غیرسب‌سلت حوزه کامپوس که هم‌اکنون در این منطقه فعال هستند، بیش از 80 درصد از تولید برزیل و بیشترین میزان اکتشافهای اخیر را به خود اختصاص می‌دهد.

سیزدهمین دور مزایده برزیل، مناطق فراساحلی و ساحلی کم‌حاصلتر را هدف قرار می‌دهد. به محض تعیین زمان برگزاری مزایده از سوی دولت برزیل، آژانس نفت، گاز طبیعی و سوخت‌زیستی این کشور برای سازماندهی این برنامه، به حدود چهار ماه زمان نیاز دارد. 

براگا افزود: فکر می‌کنم که می‌توانیم در ماه مارس درباره انتخاب مناطقی برای مطالعه تصمیمگیری کنیم بنابراین می‌توانیم مزایده را در نیمه دوم سال جاری برگزار کنیم.

تولید نفت برزیل در سالهای اخیر دچار رکود شده که دلیل آن نیاز شرکت دولتی نفت پتروبراس به اجرای عملیات تعمیر و نگهداری در سکوهای نفتی قدیمی و تأخیر در راه‌اندازی میدانهای جدید عنوان شده است.

کد خبر 236468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =