اثرگذاری ایران در کاهش آثار تغییرات آب و هوایی با لغو تحریمها

تحریم ایران کمکی به هیچ یک از طرفها نمی‌کند و در زمینه محیط زیست مانع ایران در دسترسی به فناوری لازم برای کاهش آلودگی هوا و نیز کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای شده است.

به گزارش شانا، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، روز گذشته پس از ورود به پاریس برای ایراد سخنرانی در نشست آکادمی دیپلماسی بین‌المللی پاریس حضور یافت و راه حل کلیدی برای چالشهای جهانی زیست محیطی را شعار اصلی دکتر روحانی رئیس جمهوری کشورمان دانست و گفت: اعتدال به مفهوم توازن است و این مفهوم در برگیرنده توازن بین طبیعت و خواسته‌های بشر نیز هست.

معصومه ابتکار، در مورد اثرات محیط زیستی تحریمها علیه ایران، افزود: تحریم ایران کمکی به هیچ یک از طرفها نمی‌کند و در زمینه محیط زیست مانع ایران در دسترسی به فناوری لازم برای کاهش آلودگی هوا و نیز کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای شده است.

وی درمورد پیگیری ایران در موضوع تغییرات آب و هوایی، تصریح کرد: این چالش جهانی، ایران و منطقه ما را با مشکل گرم شدن هوا، کاهش بارش و خشکسالی مواجه کرده، در عین این‌که به عنوان کشوری در حال توسعه نیازمند مصرف انرژی برای ارتقای سطح زندگی شهروندان خود است.

همچنین معصومه ابتکار دو مصاحبه اختصاصی با روزنامه لاکروا و شبکه تلویزیونی AFP داشت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مصاحبه با شبکه تلویزیونی AFP در پاسخ به سئوالی در مورد حجم انتقادات و فضای سنگین رسانه‌ای که برای وی در مواجهه با گرد و غبارهای اخیر پدید آوردند، گفت: مردم حق دارند هوای تمیز داشته باشند و آنرا از مسئولان مطالبه کنند، ولی خشکسالیهای اخیر ناشی از تغییرات آب و هوایی و نیز مدیریت نامناسب اکولوژیکی باعث افزایش قابل توجه کانونهای انتشار ریزگردها با منشاهایی از شمال افریقا گرفته تا عربستان و عراق و حتی ایران شده است، در هر صورت به عنوان یک رخداد غیرمترقبه، دولت تمهیداتی را اندیشید و برای رفع منابع داخلی ریزگردها مصوبات خوبی را با تأمین منابع مالی لازم تصویب کرده است.

معاون رئیس جمهوری در سئوالی پیرامون ملاقاتش با صاحبان صنایع فرانسه، عنوان کرد: انرژیهای تجدید پذیر و افزایش راندمان انرژی در صنایع و نیروگاههای ایران، تولید برق از زباله به ویژه برای استانهای ساحلی ایران و خودروهای هیبریدی نمونه‌هایی از زمینه همکاریهای اقتصادی- محیط زیستی است. 

ابتکار درباره نظر ایران برای لغو تمام تحریمها در مذاکرات هسته‌ای تاکید کرد: به عنوان عضو فعال جامعه جهانی معتقدیم تحریمها ظالمانه بوده و باید برداشته شود، این تحریمها مانع می‌شود تا ایران به اندازه مطلوب برای حفاظت از محیط زیست ملی و بین‌المللی و مقابله با گرمایش جهانی و آلودگی هوا ایفای نقش کند، در صورت لغو تحریمها اثرگذاری ایران در کاهش آثار تغییرات آب و هوایی افزایش خواهد یافت.

در این جلسه همچنین سوالاتی در زمینه ترافیک تهران، انرژیهای نوین، دریای خزر و اثرات کاهش قیمت نفت مطرح شد که ابتکار به آنها پاسخ داد.

کد خبر 236474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =