پروژه های انرژی جی سی سی تحت تاثیر کاهش قیمت نفت قرار نمی گیرد

رشد مداوم فعالیت حوزه پایین دستی بخش نفت و گاز کشورهای عضو (جی سی سی ) با وجود کاهش قیمت نفت، در سطح بالایی قرار گرفته است.

به گزارش روزنامه دارالحیات، کارشناسان اقتصادی، توجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس (جی سی سی) به روند افزایش سرمایه گذاری در پروژه های انرژی منطقه را به دلیل حمایت این کشورها از صنایع تولیدی و تلاش برای دستیابی به تنوع اقتصادی بیان می کنند.

بر اساس این گزارش، عربستان به عنوان دارنده بزرگترین ذخایر نفت خام جهان با ظرفیت تولید 12 میلیون و 500 هزار بشکه نفت خام در روز، سعی دارد در چارجوب یک استراتژی تعریف شده، سطح فعالیتهای صنعت پالایش و پتروشیمی این کشور را در راستای افزایش رشد بخش صنعت و تنوع بخشی به اقتصاد بالا ببرد.

امارات نیز با آغاز اجرای توسعه پروژه های چند میلیارد دلاری در حوزه انرژی، درصدد تحکیم موقعیت این کشور به عنوان پیشرو در صنعت پتروشیمی و پالایش در جهان است.

به گفته کارشناسان اقتصادی، به نظر نمی رسد که احتمال تعدیل، لغو یا به تعویق افتادن پروژه های انرژی در دراز مدت و یا کوتاه مدت به دلیل اهمیت این پروژه ها در رشد تولید و تولید چند وجهی کشورهای جی سی سی وجود داشته باشد.

منابع آگاه حوزه انرژی اعلام کردند که شاخص های اصلی بازار بورس انرژی بیانگر آن است که کشورهای جی سی سی برای اجرای پروژه های بزرگ، برنامه ریزی قابل توجهی نکرده اند و به احتمال زیاد امارات نیز در نظر ندارد، پروژه افزایش ظرفیت تولید نفت، تا سقف 3 میلیون و 500 هزار بشکه در روز را به تعویق بیندازد. این پروژه با هزینه تخمینی 40 میلیارد دلار قرار است تا آخر سال 2017  تکمیل شود.

کویت نیز ضمن یک برنامه پنج ساله، برای اجرای پروژه هایی به ارزش 12 میلیارد دینار (40.5 میلیارد دلار) در جهت افزایش تولید نفت و گاز تلاش می کند و این در حالیست که قطر همچنان با ظرفیت تولید سالانه 77 میلیون تن به عنوان بزرگترین تولید کننده گاز در جهان شناخته می شود.

قطر دارای سومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی در جهان است.

کد خبر 236484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =