روسیه خواهان تکرار اختلافهای گذشته گازی با اوکراین نیست

رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد که خواهان تکرار تنش و اختلافهای گازی گذشته با اوکراین نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه (13 اسفندماه) اعلام کرد که خواهان تکرار تنشها و اختلافهای گذشته با اوکراین نیست.

وی گفت که پیش پرداختی که اوکراین به روسیه داده، تنها برای عرضه دو روز گاز کافی است.

در همین حال، ولادیمیر دمچیشین، وزیر انرژی اوکراین اعلام کرد: کی یف امیدوار است که روسیه و اوکراین همه موضوعهای مربوط به قیمت گاز را تا پیش از پایان ماه مارس حل و فصل کنند.

وی به خبرنگاران گفت: درباره "بسته تابستانی" و قیمت گذاری گاز در بسته زمستانی، نشست هایی برگزار شد و فکر می کنم که طی دو و حداکثر سه هفته آینده یا تا پیش از یکم ماه آوریل، این موضوعها به طور کامل حل و فصل شود.

گازپروم اواسط ماه ژوئن سال ٢٠١٤ میلادی به دلیل اختلاف گازی با اوکراین، عرضه گاز را به این کشور قطع کرد، اما پس از آن که کی یف برای تحویل آتی گاز پیش پرداخت داد و بخشی از بدهی گازی را به روسیه تسویه کرد، عرضه گاز به آن از سرگرفته شد.

توافقنامه کنونی عرضه گاز روسیه به اوکراین تا پایان سه ماهه نخست سال ٢٠١٥ معتبر است.

روسیه و اوکراین در نشست روز دوشنبه (١١ اسفندماه) در بروکسل که با واسطه گری اتحادیه اروپا برگزار شد، به این توافق رسیدند که درباره "بسته تابستانی عرضه گاز مسکو به اوکراین" اواخر ماه مارس گفتگو کنند، ضمن آن که کی یف در این گفتگوها موفق شد که تضمین پرداخت نکردن نرخ گاز عرضه شده روسیه به مناطق شورشی این کشور را به دست بیاورد.
کد خبر 236497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =