دانش زمین شناسی اهمیت ویژه ای در بهینه سازی صنعت حفاری دارد

مدیر گروه پژوهش زمین شناسی نفت پژوهشگاه صنعت نفت با بیان اینکه تدابیر لازم برای حفاری در هر منطقه با یکدیگر متفاوت است، اظهارکرد: هر لایه ای از زمین خصوصیات و ویژگیهای خاص خود را دارد و نیروی متخصص و زمین شناس باید شناخت کامل از لایه های زمین داشته باشد.

به گزارش خبرنگار شانا، علیرضا شاکری روز چهارشنبه (13 اسفند) در نشست تخصصی زمین شناسی و اکتشاف در حفاری در دومین کنگره ملی صنعت حفاری ایران با اشاره به قدمت صدساله صنعت حفاری گفت: دانش زمین شناسی نقش بسزایی در بهینه سازی صنعت حفاری دارد.

وی با بیان این که منابع هیدروکربوری در لایه های زیر زمین ذخیره شده اند، افزود: برای دسترسی به این منابع چاره ای جز عبور از این لایه ها نداریم و با توجه به این که منابع هیدروکربوری در چه عمقی از زمین قرارگرفته اند عملیات رسیدن به آن هدف برنامه ریزی می شود و چندین رشته تخصصی در کنار هم در عملیات حفاری با هم فعالیت می کنند.

مدیر گروه پژوهش زمین شناسی نفت پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به اینکه تشکیل شورای راهبردی در عملیات حفاری بسیار ضروری است، تصریح کرد: سه عامل نیروی متخصص، تجهیزات و لایه های زمین در عملیات حفاری با هم در تعامل هستند.

شاکری با بیان اینکه تدابیر لازم برای حفاری در هر منطقه با یکدیگر متفاوت است، ادامه داد: هر لایه ای از زمین خصوصیات و ویژگیهای خاص خود را دارد و نیروی متخصص و زمین شناس باید شناخت کامل از لایه های زمین داشته باشد. 

وی به سازندهای مختلف در حوزه رسوبی زاگرس اشاره و اظهار کرد: این حوزه رسوبات متنوعی دارد و با توجه به مکانی که حفاری می شود از 10 تا 14 هزار متر رسوبات دارد که بیش از 500 لایه با خواص فیزیکی و شیمیایی متفاوت است.

شاکری مهمترین وظایف یک زمین شناس سرچاه را شناخت جامع و کامل از ستون چینه شناسی ناحیه، داشتن اطلاعات کافی از ضخامت سازندها و تغییرات لیتولوژی و رخساره های آنها، شناسایی و رصدکردن مداوم لایه های حفاری، تعیین سن لایه ها و طبقات زمین شناسی و تطابق چینه شناسی و برشهای مجاور سطح الارضی دانست.  

کد خبر 236504

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =