۱۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۸
  • کد خبر: 236505
دانش زمین شناسی چشم بیدار حفاران در زیر زمین

مدیر پروژه مطالعات زمین شناسی شرکت نفت فلات قاره ایران اظهار کرد: دانش زمین شناسی با بکارگیری گسترده فناوریهای نوین، عملیات حفر چاهها را با کمترین ریسک و بهینه سازی انرژی مصرفی در کاهش هزینه های زمان ممکن می سازد.

به گزارش خبرنگار شانا، جواد یزدانیان، روز چهارشنبه (13 اسفند) در نشست تخصصی زمین شناسی و  اکتشاف در حفاری در دومین کنگره ملی صنعت حفاری ایران، گفت: در دنیای امروز سازمان سوختهای فسیلی به ویژه کشورهایی که دارای مخازن هیدروکربوری هستند به این مسئله واقف هستند که زمین شناسی می تواند نقش بسیار مهمی در اکتشاف و توسعه میدانهای هیدروکربوری داشته باشد.

وی ادامه داد: استحصال منابع انرژی ارزان قیمت، جزء مسائل روز در بحث حوزه های انرژی است و علم زمین شناسی نگاهی نوین و روشی جدید بر دیگر شاخه های صنعت نفت دارد تا اهمیت این موضوع بر همگان آشکار شود.

مدیر پروژه مطالعات زمین شناسی شرکت نفت فلات قاره ایران افزود: زمین شناسی براساس پایه های علمی و با استفاده از دیگر شاخه های علوم سعی دارد نگرشی نوین بر میدانهای هیدروکربوری داشته باشد و با استفاده از فناوریهای جدید سبب کاهش ریسک حفاری شود.

یزدانیان با اشاره به این که نگاه کاربردی زمین شناسی به هر یک از شاخه های علمی در نهایت سبب کاهش هزینه های تولید می شود، گفت: استفاده از ابزار ژئوفیزیکی برای شناسایی مکانهایی که دارای کمترین ریسک اکتشاف و حفاری هستند.

وی با اشاره به بخش حفاری و ژئومکانیک، اظهار کرد: نگرشی که زمین شناسی در این بخش دارد بیشتر در رابطه با پایداری دیواره چاههاست و از آنجا که رویکرد حفاری به سمت حفاری چاههای زاویه دار و افقی است، اهمیت موضوع دوچندان است به گونه ای که در مواقعی که از سیستمهای پیشرفته استفاده می کنیم، زمین شناسی نقش بسزایی در کاهش هزینه ها دارد.

یزدانیان ادامه داد: زمین شناسی می تواند در شناسایی نقاط کم فشار و پرفشار، سازندهایی که پتانسیل بالای هرز روی دارند و طبقات لایه های شیلی که مسئله ساز هستند، نقش داشته باشند.

مدیر پروژه مطالعات زمین شناسی شرکت نفت فلات قاره ایران افزود: به دلیل این که راهبرد حفاری کاهش هزینه هاست، ژئومکانیک می تواند برای حفاری چاهی در کوتاهترین زمان و کمترین هزینه کمک کند.

کد خبر 236505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =