۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۰
  • کد خبر: 236517
اعلام وضعیت اضطرار در 11 میدان نفتی لیبی

لیبی به دلیل افزایش ناامنی، در 11 میدان نفتی وضعیت اضطرار (فورس ماژور) اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از طرابلس، شرکت ملی نفت لیبی در بیانیه ای در وب سایت خود اعلام کرد که پس از مورد هدف حمله قرارگرفتن برخی تاسیسات و بنادر نفتی، لیبی به دلیل وخیم شدن شرایط امنیتی در 11 میدان نفتی خود وضعیت اضطرار یا فورس ماژور اعلام کرده است.

فورس ماژور شرایطی قانونی است که به طرفین قرارداد اجازه می دهد در شرایط استثنایی از مسئولیتهای قانونی خود دست بکشند.

لیبی که هم اکنون درگیر جنگ داخلی است، دارای دو دولت مستقل است؛ دولتی که پس از انتخابات بر سر کار آمد و مورد قبول جوامع بین المللی است اما مجبور به ترک پایتخت شد و دولت مخالفان که در طرابلس،  پایتخت لیبی، حکمرانی می کند.
جنگ میان دو دولت رقیب سبب آسیب دیدن برخی از میدانهای نفتی و پایانه های آن و یا اشغال آنها توسط گروه تروریستی داعش شده است.

در تاسیسات نفتی مبروک و باهی فورس ماژور اعلام شده است؛ این تاسیسات نفتی پس از تخلیه کارکنان تعطیل شده اند؛ میدان مبروک پیش از تعطیلی روزانه حدود 40 هزار بشکه در روز تولید داشت.

پایانه های نفتی راس لانوف و السدره نیز از ماه دسامبر سال 2014 میلادی به دلیل درگیریهای داخلی تعطیل هستند.

لیبی در ماه ژانویه ٢٠١٥، روزانه ٣٢٥ هزار بشکه نفت تولید کرده بود. این کشور در سال ٢٠١١ و پیش از سرنگونی معمر القذافی، روزانه یک میلیون و ٥٠٠ هزار بشکه نفت تولید می کرد.

لیبی از تابستان گذشته با ظهور گروهی از موتلفان مخالف دولت در طرابلس، ضد دولت این کشور دست به درگیری مسلحانه زده ونیروهای دولت را از پایتخت به یکی از شهرهای شرقی این کشور رانده اند. به تازگی هم نیروهای دولتی و هم مخالفان آنها، مورد حملات گروههای منتسب به داعش قرار می گیرند.

کد خبر 236517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =