۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۵
  • کد خبر: 236522
حفاری 82 حلقه چاه به روش فروتعادلی

رئیس اداره حفاری زیر فشار تعادل مخزن شرکت ملی حفاری اظهار کرد: استفاده از روش فروتعادلی (UBD) سبب دستیابی به بازدهی بالا در حفاری چاهها، کاهش مشکلات حفاری و در نهایت بهینه کردن تولید از ذخایر تحت الارضی می شود.

به گزارش خبرنگار شانا، سیدمحسن موسوی، در نشست تخصصی حفاری فروتعادلی در دومین کنگره ملی صنعت حفاری ایران با اشاره به این که از سال 1287 هجری شمسی که نخستین چاه نفتی ایران در مسجدسلیمان حفاری شد تا آذر 83 کلیه روشهای به کارگرفته برای عملیات حفاری و تکمیل چاه به روش فراتعادلی بوده است، گفت: در این روش حفاری به دلیل این که فشار ته چاهی بیشتر از فشار مخزن است همیشه شاهد هجوم سیال حفاری به درون سازند هستیم.

وی افزود: هجوم سیال حفاری در سازندهایی که بالای پوش سنگ هستند سبب افزایش بیش از حد هزینه های حفاری و در مخزن سبب بروز مشکلات زیادی برای حفاری خواهد شد که آسیب دیدن غیرقابل جبران سنگ مخزن و کاهش شاخص بهره دهی را به دنبال دارد.

رئیس اداره حفاری زیرفشار تعادل مخزن شرکت ملی حفاری ادامه داد: یکی از مهمترین راههای بازدهی بالا برای حفاری چاهها، حفاری زیرفشار تعادل مخزن (فروتعادلی) است که غیر از عملیات حفاری برای تکمیل، تعمیر و تعمیق چاهها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

موسوی با بیان این که پیشرفت فناوری در 20 سال گذشته این عملیات را اقتصادی کرده و مشکلات بسیاری از عملیات حفاری را برطرف کرده است، گفت: کاستن ضایعات حفاری مانند، آسیب دیدگی مخزن، مخارج تعمیر سیال حفاری و مواد جلوگیری از هرز روی، اسیدکاری و آلودگیهای زیست محیطی از یک طرف و افزایش سرعت حفاری، افزایش عمر مته، عدم آسیب به مخزن، بهبود ارزیابی از مخزن و بهبود تولید از ذخایر تحت الارضی از امتیازات حفاری فروتعادلی است.

وی تجهیزات حفاری فروتعادلی را بسیار متفاوت با حفاری فراتعادلی دانست و اظهار کرد: در حفاری فروتعادلی با تزریق گاز نیتروژن درون سیال حفاری فشار گل کمتر از فشار سازند نگه داشته و سبب می شود به محض این که یک لایه بهره ده حفاری می شود، سیالات مخزنی نفت و گاز جریان پیدا کرده که سبب افزایش فشار سرچاهی می شود.

رئیس اداره حفاری زیر فشار تعادل مخزن شرکت ملی حفاری تصریح کرد: در ایران ، 82 حلقه چاه با روش فروتعادلی (UBD) با موفقیت حفاری شده اند و بیش از 20 هزارمتر در طول 10 سال گذشته حفاری شده و 300 هزار بشکه نفت خام در حین حفاری این چاهها به خط بهره برداری شرکت مناطق نفتخیز جنوب انتقال داده شده است.

موسوی با اشاره به این که دستیابی به امتیازات حفاری به روش UBD تنها در صورت اجرا و طراحی مناسب امکان پذیر است، گفت: با وجود تجهیزات UBD، نقش نیروی انسانی بسیار کلیدی است و عملیاتی کردن این تجهیزات و تعیین دقیق خصوصیات مخزن و نواحی بهره ده در این روش بسیار ضروری است و اشتباه بودن اطلاعات اولیه، موفق بودن عملیات را به صفر می رساند.

وی همچنین به جدیدترین فناوری برای حفاری کلاهکهای گازی اشاره کرد و گفت: برای حفاری کلاهکهای گازی با ضخامت بالا روش مدیریت فشار (MPD) مورد استفاده قرار می گیرد.

موسوی افزود: MPD روش حفاری است که در آن پروفایل فشار در سراسر دالیز بین فشار تعادل سازند و فشار شکست کنترل می شود به گونه ای که در حین عملیات حفاری فشار ته چاهی نزدیک فشار سازند یا کمی بالاتر از آن قرار می گیرد.
کد خبر 236522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =