تحمیل هزینه سنگین بر عملیات حفاری به دلیل مشکلات برون چاهی

مشکلات برون چاهی منجر به وقفه 26 روزه در عملیات حفاری 13 چاه در طول سال 1390 شد که این مسئله هزینه‌ای بالغ بر نیم میلیون یورو بر چاهها تحمیل کرد.

به گزارش خبرنگار شانا، فرهاد اکرام نیا, رئیس عملیات حفاری مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در نشست تخصصی افزایش زمان از دست رفته در عملیات ناشی از مشکلات حفاری، در دومین کنگره ملی حفاری با بیان اینکه مشکلات برون چاهی برای حفاری از تامین مواد گل و مته شروع شده تا فوران چاه ادامه می یابد، گفت: در سال 1390، با 13 دکل حفاری 20 حلقه چاه، در سال 91 با 9 دکل حفاری 14 حلقه چاه و در سال 92 با 6 دکل حفاری 12 حلقه چاه حفاری شد.

وی با اشاره به اهمیت توجه به مشکلات برون چاهی و رفع این چالش در صنعت حفاری، افزود: مشکلات برون چاهی در سال 1390 باعث شد تا هر روز بر چاه 25.9 یعنی حدود 26 روز در عملیات حفاری 13 چاه در طول یکسال وقفه ایجاد کند که این مسئله هزینه‌ای بالغ بر نیم میلیون یورو بر چاهها تحمیل کرد که باید بتوانیم این عدد را کاهش دهیم.

اکرام نیا ادامه داد: حدود 50 درصد از مشکلات ناشی از زمان ازدست رفته به شیرهای فوران گیر مربوط می شود؛ ضمن این که تحریمهای اعمال شده نیز تاحدودی سبب تشدید این مشکل شده است.

رئیس عملیات حفاری مدیریت اکتشاف، از دیگر مشکلات برون چاهی را سرویسهای جانبی خدمات حفاری دانست که حدود 30 درصد از مسائل این بخش را به خود اختصاص می دهد.

اکرام نیا درباره مشکلات درون چاهی در چاههای اکتشافی تصریح کرد: کنترل چاهها در این بخش بسیار مهم است که حدود 50 درصد از این مسئله به گیر لوله ها بر می گردد.

وی یکی از دلایل افزایش زمانهای از دست رفته در حفاری چاهها را بکارگیری پیمانکار حفاری بدون در نظرگرفتن ملاحظات خاص چاههای اکتشافی دانست و افزود: زمان، تصمیم و هزینه ها از جمله عوامل مهم در حفاری است.

رئیس عملیات حفاری مدیریت اکتشاف ادامه داد: یکی از مشکلات حفاری از دید عملیات حفاری همخوانی نداشتن عملیات با مهندسی زمین شناسی و ژئوفیزیک است؛ ضمن این که مشکلات دست وپاگیر از جمله تجهیزات با کیفیت پایین سبب می شود نتوانیم عملیات حفاری را با سرعت انجام دهیم.

وی گفت: هم اینک ابزار و آموزش نیروی انسانی از جمله مهم ترین مسائلی است که در آنها ضعیف هستیم و باید هرچه سریع تر به تقویت این بخش بپردازیم.

کد خبر 236523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =