هزینه حفاری در ایران 3500 دلار در هرمتر است

هزینه حفاری در آمریکا 68 دلار در هر متر بوده در حالی که درایران به دلیل طولانی شدن روند حفاری این رقم بین 3000 تا 3500 دلار در هر متر است.

به گزارش خبرنگار شانا، محمد کشاورز، مدیر عامل حفاری مپنا در نشست تخصصی افزایش زمان از دست رفته در عملیات حفاری ناشی از مشکلات حفاری در دومین کنگره ملی صنعت حفاری ایران، با بیان این که زمانهای از دست رفته حفاری بخشی از انتظارهای پنهان است افزود: در بخش پنهان حفاری کیفیت حفاری از اهمیت بسیاری برخوردار است که برای رسیدن به هدف باید بر روی آموزش نیروی انسانی متمرکز شد.

وی بر لزوم خصوصی بودن شرکتهای حفاری تاکید کرد و گفت: شرکتهای خصوصی حفاری قوانین دست وپاگیر حاکم بر شرکتهای دولتی را ندارند و به دلیل ساختار سازمانی خود از سرعت عمل بیشتری در انجام امور برخوردارند.

کشاورز از دیگر مشکلات صنعت نفت حفاری ایران را سرمایه در گردش آن دانست و افزود: هم اینک به دلیل تحریم، تامین منابع مالی شرکتهای حفاری به سختی انجام می شود؛ ضمن این که تامین منابع مالی خارجی نیز در شرایط کنونی امکان پذیر نیست، بنابراین باید سازوکار تامین منابع برای شرکتهای حفاری اندیشیده شود.

مدیرعامل حفاری مپنا هزینه حفاری در آمریکا را 68 دلار در هر متر اعلام کرد و گفت: این در حالی است که در ایران هزینه حفاری بین 3000 تا 3500 دلار است که این امر به دلیل طولانی شدن حفاری، تجربه پایین نیروهای انسانی، و کیفیت پایین تجهیزات حفاری است.

کشاورز بر آموزش نیروی انسانی در شرکتهای حفاری تاکید و اظهارکرد: شرکتهای حفاری هم اینک توانایی بالایی در آموزش سریع نیروی انسانی خود ندارند، ضمن این که تغییر مکرر نیروی انسانی در شرکتها سبب می شود آموزش نیروی انسانی چندان مورد توجه قرار نگیرد، به نحوی که در برخی از شرکتها 70 درصد نیروهای انسانی طی 4 سال بیش از 6 بار تغییر محل کار داده اند.

وی همچنین به نگهداشت دستگاههای حفاری اشاره کرد و گفت: طی سالهای اخیر اکثر دستگاههای وارد شده به کشور چینی بوده که به دلیل کیفیت پایین آنها خیلی زود به تعمیر نیاز دارند.

کد خبر 236526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =