تنوع گل های حفاری سنتی کاهش یابد

با کاهش تنوع گل های حفاری سنتی می توانیم با بهینه کردن گل حفاری از آنها در چند مرحله استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار شانا، بهمن پیرمرادیان رئیس اداره شیمیایی حفاری مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، در نشست تخصصی بررسی و تحلیل شیوه های مختلف موجود خدمات سیال حفاری در دومین کنگره ملی صنعت حفاری در ایران گفت: نیمی از مشکلات صنعت حفاری به صورت مستقیم و غیرمستقیم به گل حفاری مربوط می شود و بخشی از آن هم مشکلات برون چاهی اختصاص دارد.

وی با اشاره به ورود دکلهای چینی به کشور طی سالهای اخیر افزود: هنوز ضرر و زیان ناشی از ورود دکلهای بی کیفیت چینی بررسی نشده است با این حال این دکلها باعث توقف عملیات حفاری در برخی از چاهها شدند.

پیرمرادیان ادامه داد: زمانی که ناچار شدیم با اولین دکل چینی وارد شده کارمان را شروع کنیم کار را برای مدتی متوقف کردیم تا مخازن را جابجا کنیم، این مسئله هزینه های فراونی را به ما تحمیل کرد.

رئیس اداره شیمیایی حفاری مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با بیان این  که بسیاری از هزینه های پنهانی که در بخش حفاری به شرکتها تحمیل می شود به مشکلات برون چاهی مربوط است، افزود: هم اینک تلاش کرده ایم تا خود را با استانداردهای روز منطبق کنیم به نحوی که مدتی است در حال ارتقای کیفیت دکلهای چینی هستیم تا سرعت کارمان افزایش یابد.

وی خواستار کاهش در تنوع گلهای حفاری شد و گفت: می توانیم با کاهش تعداد گل های سنتی به بهینه کردن گل های حفاری پرداخته و در چند مرحله از آنها استفاده کنیم.

پیرمرادیان هرزروی را از جمله مشکلات عمده بخش درون چاهی حفاری دانست و افزود: پیشنهاد می کنم در این زمینه از وحدت رویه و استانداردسازی برای مخازن حفاری و گل حفاری بهره ببریم تا بتوانیم مسائل این بخش را به حداقل برسانیم.

کد خبر 236527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =