۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۱
  • کد خبر: 236981
مسیر اشتباه

پس از شروع تحریم شرکت ملی نفتکش در سال 2012 در ابتدا مشکلاتی برای کشور به وجود آمد، اما مسئولان امر با تلاش و کوشش بی‌وقفه هیچگاه تا امروز اجازه نداده‌اند روند صادرات نفت کشور قطع شود.

فرصت مذاکرات هسته‌ای در حالی رو به پایان است که جمهوریخواهان سنای آمریکا در حال تلاش برای مانع‌تراشی در مسیر توافق هستند و اعلام کرده‌اند فرایند لغو تحریمها باید به تصویب مجلسهای آمریکا برسد. از سوی دیگر همزمان شاهد ادعاهای مقامات آمریکا درباره محدود کردن فعالیتهای هسته‌ای ایران هستیم. این رفتار در حالی نشان داده‌شده که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیرشان با مردم غیور آذربایجان اشاره فرمودند:«حتی اگر در مسئله هسته‌ای نیز همان خواستهایی را که آنها دیکته می‌کنند، قبول کنیم، بازهم تحریمها برداشته نخواهد شد.» نمونه این رفتار را در اقدام چندی پیش اتحادیه اروپا برای تحریم دوباره شرکت ملی نفتکش ایران دیدیم که باوجود  تبرئه شدن شرکت ملی نفتکش در دادگاه و لغو تحریم این شرکت توسط اتحادیه اروپا، بار دیگر با تکرار اتهامات پیشین نسبت به این شرکت بدون ارائه مستندات جدید، حکم به تحریم مجدد شرکت ملی نفتکش ایران دادند.

در حقیقت، اتحادیه اروپا برخلاف موازین حقوقی، قانونی را تصویب کرد که به سبب این قانون، دادگاه اتحادیه اروپا را از صدور هر رأیی برخلاف اهداف سیاسی این اتحادیه منع کرد که با این اقدام به‌طور آشکار استقلال حقوقی دادگاهها و مراجع قضایی خود را خدشهدار کرد و براین اساس دوباره شرکت ملی نفتکش در فهرست تحریمهای ظالمانه جای گرفت.

تحریمها اگرچه کشور را در مقطعی دچار مشکل می‌کنند اما هیچگاه تأثیر مورد انتظار غربی‌ها را نداشته است. برای مثال در اوج تحریمها ما ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی یعنی فاز12 را به بهره‌برداری رساندیم. بعد از شروع تحریم شرکت ملی نفتکش در سال 2012 نیز در ابتدا مشکلاتی برای کشور به وجود آمد، اما مسئولان امر با تلاش و کوشش بی‌وقفه هیچگاه تا به امروز اجازه نداده‌اند روند صادرات نفت کشور قطع شود. قطعا از این به بعد هم اجازه نخواهند داد این روند دچار خلل شود، همانطور که در دوران 8 سال جنگ تحمیلی پرسنل زحمتکش صنعت نفت و نیروهای مسلح جان‌برکف اجازه ندادند صادرات نفت کشور در زیر آتش دشمن هم متوقف شود.

از طرفی باید این نکته را در نظر داشت که در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی، هیچگاه، هیچ هدف بلندمدتی مدنظر طراحان این جنگ وجود ندارد و باید در کوتاهترین زمان ممکن به اهداف خود برسند و آن‌هم به دلیل بالا بودن هزینه‌های این جنگ است. پس ما با ایستادگی و مقاومت و تقویت درونی خود که در یک کلمه همان اقتصاد مقاومتی است، دشمن را از رسیدن به اهدافش مأیوس خواهیم کرد.

تحریم شرکت ملی نفتکش ایران، اقدامی غیر سازنده و با روند مذاکرات جاری ناسازگار است. در حقیقت نشان می‌دهد که برخلاف توافق ژنو و برنامه اقدام مشترک، گروه 5+1 به تعهدات خود مبنی بر وضع نشدن هرگونه تحریم جدید پایبند نبود. البته درنهایت کشورهای 5+1 چاره‌ای ندارند جز این که در توافق جامع هسته‌ای با رفع همه تحریمها ، این مسیر اشتباه خود را در مواجهه با ملت بزرگ ایران اصلاح کنند.


علی مروی

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی

کد خبر 236981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =