اوباما: من به جای سناتورها خجالت زده ام رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به نامه سناتورها خطاب به مقامات ایرانی گفت: من به جای امضا کنندگان نامه به مسئولان ایران خجالت زده ام.

به گزارش گروه تلکس شانا به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، اوباما این سخنان را در مصاحبه ای اختصاصی با کانال خبری وایس نیوز، بیان کرد.

اوباما در بخشی از مصاحبه که پیرامون ایران بود، تاکید کرد:« دخالت سناتورهای در مساله حساس سیاست خارجی و بی احترامی آشکار آنها به نقش رئیس جمهور خلاف رویه انجام امور در آمریکاست. اوباما افزود:«من به جای آنها خجالت کشیدم.» رئیس جمهور آمریکا ادامه داد:«اینکه نامه ای خطاب به آیت الله خامنه ای بنویسند و اصل حرفشان این باشد: با رئیس جمهور ما توافق نکنید چون نمی توانید در پیروی از توافق به او اعتماد کنید، مساله ای تقریباً بی سابقه است.»

در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 منابع خبری جهان گزارش‌های مختلفی را درباره دستور کار قدرت‌های بزرگ جهان برای برداشتن تحریم‌ها علیه ایران منتشر کرده‌اند. در این راستا خبرگزاری رویترز از نشست قدرت‌های بزرگ جهان با هدف لغو تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران خبر داده است و با انتشار این خبر اعلام کرده است که چنین اقدامی هرگونه اقدام احتمالی آتی کنگره امریکا در مخالفت با توافق 1+5 با ایران را بی‌اثر خواهد کرد.

یک منبع رسمی نزدیک به مذاکره‌کنندگان غربی در این باره به رویترز گفته است: «اگر توافق حاصل شود، ما مایل هستیم موضوع لغو تحریم‌ها را به سرعت در شورای امنیت سازمان ملل مطرح کنیم.» در همین حال برخی دیگر از منابع دیپلماتیک غربی نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری روسی تاس اعلام کرده‌اند که تصویب چنین قطعنامه‌ای تنها در چارچوب گروه 1+5 امکان‌پذیر است. یک دیپلمات غربی گفت که «در اصل گفت‌و‌گوهایی درباره امکان رفع تحریم‌های ایران انجام شده اما نه در سطح شورای امنیت سازمان ملل.»

پس از انتشار گزارش هایی مبنی بر اینکه بحث در مورد تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل برای لغو تحریم‌های ایران آغاز شده، سفیر فرانسه در واشنگتن جزئیات مهمی از قطعنامه احتمالی را افشا کرد. به گزارش رویترز «ژرارد آرو» که اظهارنظرهای متعددی در مورد مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 داشته، شب گذشته در واکنش به گزارش رویترز، گفت بحث در مورد قطعنامه بعد از توافق هسته‌ای با تهران، چیز تازه‌ای نیست و از زمانی که مسأله لغو تحریم‌ها مطرح شده، این موضوع نیز در دستور کار بوده است.

وی در این مورد در توئیتر نوشت: «اگر توافق شود، دیگر قطعنامه شورای امنیت سازمان یک گزینه نیست، بلکه یک الزام است. هیچ بحثی هم در این مورد وجود ندارد، این مسأله غیرقابل اجتناب است.» این دیپلمات ارشد فرانسوی در ادامه در مورد جزئیات این قطعنامه احتمالی نوشت: «قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل باید تحریم‌های سازمان ملل را برداشته و مجوز مقداری غنی‌سازی را همراه با تضمین‌های لازم، صادر کند. همچنین توافق را تایید کند.» آرو افزود: «هر توافقی، به معنی لغو مرحله به مرحله، قابل بازگشت و مشروط تحریم‌های سازمان ملل، اتحادیه اروپا و ایالات متحده خواهد بود.»

خبرهای مرتبط با برداشته شدن تحریم‌ها در حالی در محافل خبری جهان بازتاب یافته است که مقامات کشورمان در تلاشند تا هرگونه توافق احتمالی با گروه 1+5 را به تصویب شورای امنیت سازمان ملل برسانند. حصول این اتفاق به این معناست که توافق هسته‌ای که در آن لغو تحریم‌های چند جانبه را در بر‌می‌گیرد، برای همه کشورهای متعهد، الزام حقوقی ایجاد می‌کند و هیچ کشوری نمی‌تواند به طور یکجانبه آن را نقض کند.

محمد جواد ظریف اخیراً گفته است که «ایران به دنبال آن است که توافق احتمالی قدرت‌های جهانی و ایران در یک قطعنامه فصل هفتمی منشور ملل متحد مورد تأیید قرار ‌گیرد و در نتیجه به یک توافق بین‌المللی و الزام آور برای همه دولت‌ها تبدیل ‌شود.» اگرچه وزیر خارجه امریکا اخیراً اعلام کرده است که توافق هسته‌ای با ایران از نظر حقوقی و قانونی الزام آور نخواهد بود و جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه امریکا هم بر این دیدگاه امریکا تأکید کرده است اما به تصویب رساندن قطعنامه در شورای امنیت که در دستور کار قرار دارد، می‌تواند الزام حقوقی را برای توافقنامه نهایی به همراه داشته باشد. به گفته دیپلمات‌های غربی، قطعنامه الزام آور شورای امنیت می‌تواند تلاش‌های آینده جمهوریخواهان را برای نابودی توافق به چالش ‌کشد.

در این میان اگر چه جزئیات مذاکرات میان ایران و گروه ۱+۵ هنوز علنی نشده اما یکی از سناتورهای جمهوریخواه کنگره معتقد است که دولت امریکا پیشنهاد برداشتن تحریم‌هایی که تنها توسط کنگره و نه دستور اجرایی رئیس جمهور، قابل لغو است را ارائه کرده است. لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه امریکا و از امضا کنندگان نامه 47 سناتور به ایران به سایت اسپاتنیک گفت که بخشی از موضع گیری دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در مذاکرات جاری شامل برداشتن تحریم‌های کنگره‌ای بدون اجازه کنگره امریکا می‌شود.

با‌وجود این شرایط، باراک اوباما چهارشنبه گذشته در دستور کاری سنتی، تحریم‌های موجود علیه تهران را برای یک سال دیگر تمدید کرد.

جدال در شبکه‌های اجتماعی
تلاش برای به تصویب رساندن توافق هسته‌ای در شورای امنیت که از ابتدا در دستور کار مقامات کشورمان قرار داشت پس از آن مورد توجه ویژه محافل سیاسی قرار گرفت که 47 سناتور جمهوریخواه امریکا در نامه‌ای به مقامات کشورمان مدعی شدند که توافق هسته‌ای می‌تواند پس از خروج باراک اوباما از کاخ سفید در سال 2017 لغو شود. این نامه سرگشاده با موج گسترده واکنش‌های داخلی و خارجی رو به رو شد که طی آن چهره‌ها و مقامات مختلف سیاسی امریکا و اروپا، جمهوریخواهان امضاکننده این نامه را زیر سؤال برده و اقدام آنها را بی‌اعتبار کردن جایگاه ریاست جمهوری در یکی از مهم ترین مذاکرات دیپلماتیک دانستند. در همین راستا به گزارش بی‌بی‌سی، فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان که به واشنگتن سفر کرده است با انتقاد از نامه 47 سناتور جمهوریخواه امریکا به ایران گفت که نامه این سناتورها به مذاکرات گروه 1+5 و ایران بر سر برنامه هسته‌ای آن که در حال حاضر در مرحله حساسی قرار دارد، کمک زیادی نمی‌کند. وزیر خارجه آلمان همچنین گفت: «این مسأله سیاست داخلی امریکا نیست، بلکه این نامه بر روند مذاکرات در ژنو تأثیر می‌گذارد.»

این در حالی است که واکنش‌ها به نامه جمهوریخواهان امریکایی در شبکه‌های اجتماعی نیز همچنان ادامه دارد. در همین راستا، طوماری مردمی که برای شکایت از جمهوریخواهان تنظیم شده، تاکنون هزاران امضا جمع کرده است. به گزارش «فرانس پرس»، بیش از 270 هزار امریکایی طوماری را خطاب به کاخ سفید امضا کرده‌اند که در آن از دولت امریکا درخواست شده 47 سناتوری را که اخیراً نامه‌ای در موضوع هسته‌ای خطاب به ایران منتتشر کردند، به جرم «خیانت» مورد اتهام قرار دهد.

همچنین رسانه امریکایی نیویورک تایمز در یادداشتی درباره تبعات سیاسی این نامه نوشته است: «جمهوریخواهان با ارسال نامه اخیر به ایران، فقط تلاش‌های گذشته خود را برای کارشکنی در مذاکرات هسته‌ای بی‌نتیجه کرده‌اند. این پایگاه اینترنتی طی یادداشتی یادآور شد که جان مک کین نامزد سابق جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری، پس از کمک به شعله‌ور شدن اختلافات شدید درباره توافق احتمالی هسته‌ای با ایران، اکنون خطای خود را تصدیق می‌کند.» وی در گفت‌و‌گوی روز سه‌شنبه خود با شبکه خبری فاکس نیوز گفت: «شاید این کار بهترین شیوه برای مخالفت با این موضوع نبود.»

کد خبر 237063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =