بهره برداری از فاز 12 پارس جنوبی به تدبیر نیاز داشت

فاز 12 پارس جنوبی بعنوان یکی از اولویتهای کاری وزارت نفت در حالی ظرفیت تولید گاز کشور را افزایش داد که تعامل شرکتهای ملی نفت و گاز ایران نقش بسزایی در راه اندازی سریع این پروژه داشت.

انتقال مدیرعامل شرکت مجتمع پارس جنوبی (علی اکبر شعانپور) که یکی از نیروهای باتجربه شرکت ملی گاز ایران بود به شرکت ملی نفت ایران، همگرایی بیشتری در این پروژه بوجود آورد.

یک رویداد دیگری که در این مسیر اتفاق افتاد، حضور 180 نفر از نیروهای عملیاتی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی در زمان راه اندازی و کمک به شرکت POGC بود که به دلیل بهره بردار بودن این شرکت (مجتمع گاز پارس جنوبی) با مشکلات حین راه اندازی آشنا بود.

هماهنگی بین مجری و بهره بردار به راه اندازی سریع، دقیق و مطمئن این فاز کمک کرد و با توجه به ورود گاز تولیدی فاز 12، ظرفیت تولید گاز کشور افزایش یافت.

در ادامه، شرکت ملی گاز ایران برای فرآورش و انتقال گاز تولید شده برنامه ریزی دقیقی انجام داد و خروجی فاز 12 به خط ششم سراسری متصل شد.

از سوی دیگر برنامه های این شرکت براساس الویتها تعریف شد و فعالیتهای ویژه ای از جمله، بهره برداری از خطوط انتقال و چند ایستگاه جدید تقویت فشار گاز، اجرای اتصال بین خطوط چهارم و هشتم و اجرای قسمت مهمی از خط دهم صورت گرفت.

برای محقق شدن این برنامه ها جلسات هفتگی برگزار و پیشرفت پروژه ها نیز بصورت مستمر پیگیری شد و گاز تولیدی فاز 12 را توانستیم با مدیریت لحظه به لحظه به داخل کشور وارد کنیم و همه گاز نیز استفاده شد.

باید در نظر داشت که افزایش تولید گاز در سال 93 منجر به ایجاد اعتماد داخلی در زمینه تامین گاز بخش خانگی، صنایع و نیروگاهها شد و در حوزه بین المللی نیز توانستیم بدون وقفه روزانه 30 میلیون مترمکعب گاز به ترکیه صادر کنیم که باعث ایجاد اعتماد بین المللی به صنعت گاز شده است.

از سوی دیگر توانستیم 13 میلیارد مترمکعب گاز بیشتری به نیروگاهها تحویل دهیم که این مقدار جایگزین سوختهای مایع و در نهایت منجر به صرفه جویی 10 تا 12 میلیارد دلاری برای کشور شد و از آن مهمتر باعث کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها شده که امری بسیار مهم و حیاتی است.

این مقدار صرفه جویی معادل بهره برداری از چند فاز پارس جنوبی است و تحقق این پروژه نیاز به تدبیر داشت و اعتبارهای هزینه شده خیلی سریع و در طول یک سال به چرخه باز می گردد.

صرفه جویی 13 میلیارد دلاری تنها به دلیل افزایش تحویل گاز به نیروگاهها به دست آمده و اضافه بر منافعی است که پارس جنوبی دارد.

در بخش صنعت نیز بعنوان یکی دیگر از بخشهای مصرف که در توسعه اقتصاد کشور تاثیرگذار است برنامه ریزی مناسبی صورت گرفت و افزایش تحویل گاز تاثیر زیادی در ایجاد کار، تلاش و اشتغالزایی در کشور داشت.

بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی بخصوص فاز 12 با برنامه ریزی و مدیریت دقیق، هدایت صحیح منابع مالی و اولویت بندی محقق و منجر به افزایش ظرفیت تولید گاز کشور شد و شرکت ملی گاز ایران نیز در ادامه توانست با درایت، این افزایش تولید را فرآورش، انتقال و در مبادی مصرف توزیع کند.

حمیدرضا عراقی
معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران


کد خبر 237283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =