۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹
  • کد خبر: 237329
فاز12؛خون تازه در رگهای اقتصاد کشور

بزرگترین طرح تاریخ صنعت ایران، عظیمترین طرح در بزرگترین میدان گازی جهان، بزرگترین پالایشگاه گازی خاورمیانه، قرار داشتن در بین بزرگترین طرحهای صنعت گاز جهان. فاز12 طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی، افتخار هر ایرانی است.

 آنچه که بر پیشانی این مقاله نشست، تنها بخشی از «ترین»های فاز 12 پارس جنوبی است که قرار است امروز بهره برداری رسمی از آن آغاز شده و نقطه عطفی را در صنعت 107 ساله نفت ایران رقم زند. حجم کار، میزان سرمایه گذاری و حجم تولید از دیگر شاخصهایی است که ابرپروژه فاز 12 پارس جنوبی را به بزرگترین طرح تاریخ اقتصادی کشور بدل کرده است.

با تکمیل طرح توسعه فاز 12 قرار است اقتصاد ایران به لحاظ کیفی 2 درصد رشد کند که اتفاقی بزرگ و کم سابقه در تاریخ اقتصادی کشور است. در صورت استفاده بهینه از این ظرفیت، زمینه جهش اقتصاد ملی و ورود کشور به شرایط رونق و شکوفایی اقتصادی فراهم می شود.

علاوه بر این، نقش فاز 12 در توسعه فنی و مهندسی صنعت نفت به طور خاص و صنعت ملی به طور عام، واقعیتی انکار ناپذیر است. حفاری عمیق ترین چاهها، طراحی، ساخت و نصب مجهزترین سکوها و اجرای طویل ترین لوله گذاری در دریا اقداماتی است که با مشارکت و همکاری شرکتهای ایرانی در فاز 12 صورت گرفته و بستر جهش فنی و مهندسی را در کشور فراهم کرده و دریچه بسیاری از حوزه های مهندسی نفت و گاز را که در گذشته ای نه چندان دور در انحصار برخی غولهای نفتی قرار داشت، به روی مهندسان جوان ایرانی باز کرده است.

ثبت رکوردهای جدید در طراحی و اجرا نیز، از دیگر عواملی است که  فاز 12 را سرآمد طرحهای نفت و گاز کشور کرده است. شاید به این دلیل است که باید به تعبیر مقامات عالی وزارت نفت، فاز 12 را به لحاظ طراحی، مهندسی، تامین کالا، ساخت و راه اندازی توسط متخصصان و کارشناسان داخلی، ملی ترین فاز و به عبارت درست تر  ایرانی ترین ابرپروژه نفتی کشور قلمداد کرد.

برآیند همه «ترین» ها، رکوردها و دستاوردهای فاز 12 پارس جنوبی، چیزی جز تجلی عینی و واقعی اقتصاد مقاومتی نیست. این واقعیت زمانی اهمیت پیدا می کند که به شرایط زمانی و الزامات محیطی داخلی و خارجی اجرای طرح توسعه فاز 12 توجه شود.

فاز 12 به عنوان بزرگترین فاز پارس جنوبی در سخت ترین و پیچیده ترین شرایط سیاسی و اقتصادی کشور به ثمر نشست. شرایطی که محصول تحریمهای اقتصادی ناعادلانه و بی سابقه در تاریخ  است. این شرایط اما با همت، تلاش، خلاقیت بالا و مدیریت درست به تسخیر درآمد و موجبات افزایش جریان گاز اعماق خلیج فارس در کالبد اقتصاد ایران و تند شدن نبض توسعه ای آن شد.

با بهره برداری از این فاز، به نظر می رسد نه تنها قفل فنی و مدیریتی دیگر فازهای پارس جنوبی شکسته می شود بلکه راه توسعه و پیشرفت صنعتی کشور بازتر شده و زمینه قرارگرفتن اقتصاد ملی در شرایط رونق اقتصادی فراهم شود.

 علیرضا سلطانی

کد خبر 237329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =