بی پی در طرح ساخت خط لوله گازی ترنس آناتولین شریک می شود

انتظار می‌رود که شرکت بی پی انگلیس طی دو ماه آینده، یکی از سهامداران خط لوله گازی ترنس آناتولین (آذربایجان-ترکیه) شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت بی پی انگلیس پیش بینی می‌کند که طی دو ماه آینده قراردادی با شریکان ساخت خط لوله گازی ترنس آناتولین (تاناپ) امضا کند و به یکی از شریکان این پروژه چند میلیارد دلاری که هدف آن کاهش وابستگی اروپا به گاز روسیه است، تبدیل شود.

کریس اسچلوتر، مدیر شرکت بی پی در گرجستان به رویترز گفت: همه اسناد اصلی مربوط به این پروژه هفته گذشته امضا شده است.

وی در حاشیه کنفرانس، نفت، گاز، انرژی و زیرساختهای گرجستان در شهر تفلیس، گفت: ما خیلی به امضای این قرارداد نزدیک شده‌ایم و پیشرفتهای بسیاری خوبی در این باره طی یک هفته و نیم گذشته انجام گرفته است و فکر می‌کنم که ظرف دو ماه آینده این قرارداد امضا شود.

شرکت بی پی در سال 2013 اعلام کرده بود که خواهان 12 درصد از سهام پروژه گازی تاناپ است.

شرکت دولتی نفت آذربایجان (سوکار) 58 درصد سهام خط لوله تاناپ را در اختیار دارد و شرکت بوتاش ترکیه نیز سال 2014 میلادی سهام خود از این پروژه را از 20 درصد به 30 درصد افزایش داد.

خط لوله تاناپ قرار است سالانه 16 میلیارد مترمکعب گاز فاز دوم میدان شاه دنیز آذربایجان را به اروپا ترانزیت کند.

این خط لوله از مرز ترکیه-گرجستان تا مرز ترکیه با بلغارستان و یونان امتداد دارد؛ هزینه‌های اولیه برای اجرای این طرح 10 تا 11 میلیارد دلار برآورد شده است.

این مقام ارشد گفت: با وجود افت قیمتهای جهانی نفت، کنسرسیومی به رهبری شرکت بی‌پی در گرجستان و آذربایجان در حال انجام کارهای مربوط به این طرح هستند.

وی افزود: ما به فعالیت روی این پروژه ادامه می دهیم و هیچ تغییری در تعهدهای ما نسبت به اجرای این پروژه رخ نخواهد داد.

اسچلوتر اعلام کرد: این کنسرسیوم قرار است در سال 2015 میلادی حدود 6 میلیارد دلار در توسعه فاز دوم میدان شاه دنیز آذربایحان و خط لوله قفقاز جنوبی سرمایه‌گذاری کند.

طرح ساخت خط لوله گازی تاناپ هفته گذشته آغاز شد و ساخت این خط لوله 1850 کیلومتری قرار است تا پایان سال 2018 میلادی تکمیل شود و تحویل گاز از فاز دوم میدان شاه دنیز به اروپا را در سال 2019 آغاز کند.
کد خبر 237546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =